دانشجویانی که به تازگی مشغول فعالیت در دندانپزشکی شده اند، احتمالا با یکسری اصطلاحات برخورد می کنند که برایشان تازگی دارد و یا آن را فراموش کرده اند. در ادامه لیستی از اصطلاحات رایج دندانپزشکی را آماده کرده ایم که شما را به عنوان یک دندانپزشک حاذق نشان خواهد داد و یا شاید هم شما به عنوان یک بیمار و یا مراجعه کننده به دندانپزشکی حتما اصطلاحاتی را از زبان پزشک خود شنیده اید که برایتان سوال ایجاد کرده که به کاربردن این اصطلاح به چه منظور است.

یادگیری و آشنایی یکسری اصطلاحات رایج دندانپزشکی این امکان را به شما می‌دهد که هنگام مراجعه به دندانپزشکی اطلاعات مناسب و کافی را در مورد دندان و نحوه ی درمان آن داشته باشید. در زیر اصطلاحات متداول دندانپزشکی را لیست کرده ایم البته توجه داشته باشید که برخی از این اصطلاحات فقط مختص به دندانپزشک بوده و دانستن آن کمکی به بیمار نخواهد کرد؛ اما به هرحال دانستن آن خالی از لطف نخواهد بود.

ایمپلنت (Implant)- فیکسچر- اباتمنت

ایمپلنت دندان نوعی پیچ بوده که به عنوان ریشه دندان داخل فک گذاشته می شود. از ایمپلنت برای تقویت روکش، دندان مصنوعی و بریج استفاده می‌کنند. ایمپلنت دارای دو بخش اصلی به نام فیکسچر و اباتمنت است. فیکسچر داخل استخوان فک به جای دندان قرار می گیرد و بعد اباتمنت همراه روکش روی آن گذاشته می شود.

آمالگام (Amalgam)

یکی از اصطلاحات رایج دندانپزشکی که به گوش مراجعه کننده خورده آمالگام است. ماده ای پرکننده در دندانپزشکی بوده و به صورت ترکیبی از چند فلز مانند نقره، قلع، مس، جیوه و روی است. این ماده آلیاژی است که فلزهای جیوه و نقره دو فلز اصلی تشکیل دهنده آن هستند.

عناصر دیگر مانند قلع و مس به منظورهای دیگر به آن اضافه شده اند. آمالگام به دندان نمی‌چسبد و برای اتصال آن لازم است که حفره‌ها جوری تراشیده شوند که آمالگام سفت و محکم در جای خود قرار بگیرد.

کامپوزیت (Composite)

برای ترمیم تاج دندان از یک ماده ترمیمی سفید استفاده می‌کنند که به آن کامپوزیت می‌گویند. این ماده ترکیبی از رزین و ذرات کوارتز است. اتصال مواد کامپوزیتی به دندان هم عمل باندینگ نام دارد که جزو اصطلاحات متداول دندانپزشکی بوده و احتمالا نام آن را باید شنیده باشید.

در اوایل از کامپوزیت برای ترمیم دندان‌های جلویی استفاده میشد اما امروزه برای تمامی نواحی دندان کاربرد دارد. کامپوزیت در انواع مختلفی موجود هستند: سلف کیور Self Cure یا خود سفت شونده لایت کیور Light Cure یا با نور سفت شونده البته نمونه سلف کیور نسبت به لایت کیور کاربرد کمتری دارد؛ دلیل آن هم استحکام بالا و دوام بیشتری است که لایت کیور‌ها دارند.

بلیچینگ (Bleaching)

عوامل زیادی هستند که باعث می‌شوند دندان های شما به مرور زمان دچار تغییر رنگ شود. افزایش سن، بی توجهی به بهداشت دندان، سیگار و ... می تواند باعث این تغییر رنگ باشد. تغییر رنگ به دلیل تغییر مواد معدنی مینای دندان است؛ به عبارتی بهتر است بگوییم استحکام مینا کم شده و به مرور شفافیت خود را از دست می‌دهد.

بلیچینگ فرایندی است که در آن با استفاده از مواد اکسید کننده شیمیایی، دندان طبیعی تغییر رنگ می دهد و سفید می‌شود. میزان سفید شدن دندان در هر فرد متفاوت بوده و به جنس دندان آن فرد بستگی خواهد داشت.  موادی که برای بلیچینگ کردن و کامپوزیت کردن دندان لازم دارید را می توانید از فروشگاه آنلاین دندون یاب با مناسبترین قیمت خریداری نمایید. کامپوزیت و بیلیچینگ جزو اصطلاحات متدوال دندانپزشکی بوده که عموم مردم با آن آشناییت دارند؛ چرا که اگر کسی به دنبال زیبایی دندان باشد حتما یکی از این دو روش را انتخاب کرده و در مورد آن هم اطلاعاتی دارد.

اف آر سی (FRC)

اف آر سی نمونه ای دیگر از اصطلاحات رایج در دندانپزشکی است و روشی است برای جایگزین کردن دندان از دست رفته. در این روش از کامپوزیت هایی که با فایبر و پلیمر تقویت شده اند استفاده می شود. الیاف نیز همراهی برای کامپوزیت در این روش است.

بازسازی تاج (Build-up)

یکی از روش های درمان بیلداپ یا بازسازی دندان است. این درمان به کمک و با حفظ بافت اندک باقی مانده دندان به باسازی نسج از دسته رفته کمک می کند. بیلداپ یکی از اصطلاحات رایج دندانپزشکی است که عمدتا دانشجویان پزشکی با آن سروکار خواهند داشت.

رستوریشنRestoration

رستوریشن یک ساختار مصنوعی بوده که جایگزین مناسبی برای ساختار از دست رفته دندان است. مثلا روکش یا کراون Crown نوعی رستوریشن است که قسمت خارجی تاج دندان را پوشش می دهد یا به اصطلاح روکش می کند.

اچ کردن (Etching)

برای این که مینای دندان یا عاج دندان قابلیت ایجاد پیوند داشته باشد از ژل اسیدی برای ایجاد سطح سخت میکروسکوپیک استفاده می‌کنند.

بی حسی (Anesthetic)

بی حسی جزو آن دسته از اصطلاحات رایج دندانپزشکی است که هم بیمار و هم متخصص با آن سروکار دارد. از آنجایی که برخی افراد از دندانپزشکی ترس دارند و برخی عملیات دردآور است از بی حسی استفاده می کنند. بی حسی می تواند تکنیک های مختلف و مواد متفاوتی باشد که برای بی حس کردن محیط دهان به کار برده می شود. متداول ترین نوع بی حسی موضعی در جراحی دندانپزشکی استفاده از لیدوکائین است.

بیوپسی (Biopsy)

برای تشخیص بیماری های دهان از بیوپسی استفاده می شود. بیوپسی نمونه برداری از بافت زنده است که متخصص برای تشخیص نمونه را زیر میکروسکوپ قرار داده و با روش شیمیایی به بررسی آن مشغول می شود. آرام بخش خوراکی پیش از عمل جراحی آرام بخش به صورت قرص به بیمار داده می شود. بیمار بعد از مصرف قرص هوشیار و آگاه بوده و استرس کمتری دارد.

فیلیپر (Flipper)

فیلیپر پروتز متحرک است که قبل آماده شدن پروتز اصلی از آن استفاده می‌کنند. به جای بریج و یا ایمپلنت می توان از فیلیپر برای تک دندان به صورت دائم استفاده کرد.

بی حسی موضعی (Local anesthesia)

برای این که بی حسی در مدت زمان بیشتری دوام داشته باشد از نورآدرنالین استفاده می شود. این بی حسی از خونریزی شدید حین جراحی جلوگیری می کند. این مدل بی حسی برای همه افراد مناسب نیست و برخی افراد نسبت به آن واکنش بدی را نشان می دهند.

بی حسی نسبی

برای زنان باردار از بی حسی نسبی استفاده می شود که این نوع بی حسی مخلوطی از گاز دی نیتروژن مونوکسید و اکسیژن است. این بی حسی برای کاهش درد و استرس هم کاربرد دارد.

فیلینگ (Dental Filling)

فیلینگ نوعی پرکردن دندان است که مواد مصنوعی را به جای بافت مینای دندان قرار می دهند. برای فیلینگ مواد مختلفی وجود دارد که بسته به نوع دندان و نیاز بیمار از آن ها استفاده می شود.

عصب کشی

عصب کشی اصطلاح پرکاربرد و جزو یکی از رایج ترین اصطلاحات دندانپزشکی است که به درمان ریشه دندان، اندو، روت کانال تراپی، آر سی تی، معالجه ریشه دندان گفته می شود.

روت کانال (Root Canal Therapy - RTC)

یکی از درمان های مهم در دندانپزشکی است. برای عفونت زدایی دندان از این روش استفاده می شود.

روکش موقت

برای روکش موقت از ماده پلاستیکی استفاده می شود و سپس از سمان موقت یا چسب دندان برای اتصال استفاده می گردد.

آبسه

آبسه یکی از اصطلاحات متداول دندانپزشکی است که عامه مردم هم آن را شنیده و هم با آن آشنایی دارند. نوعی عفونت دندانی است که به دلیل متلاشی شدن عصب درون دندان در نوک ریشه دندان به وجود می آید.

آکلوژن

طرز قرار گیری دندان در حالت جویدن، بلعیدن و استراحت کردن است.

روکش دندان

گاهی اوقات پیش می آید که دندان به دلایل زیادی مانند پوسیدگی، شکستن و ... به روکش نیاز پیدا می کند. روکش ها انواع مختلفی دارند. روکش سرامیکی و روکش زیرکونیوم دو مدل از انواع روکش های دندان هستند. روکش زیرکونیوم جدیدترین نوع روکش بوده و زیبایی ظاهری خوبی دارد. روکش سرامیکی- فلزی هم پر کاربردترین نوع روکش است که هم از لحاظ زیبایی و هم به لحاظ اقتصادی طرفدار پیدا کرده است.

سرامیک

سرامیک یک نوع روکش است که برای ترمیم دندان از آن استفاده می شود. برای روکش سرامیکی لازم است که ابتدا دندانپزشک از دندان قالب بگیرد و بعد در لابراتوار ساخته شود.

پست (Post)

برای حمایت و محافظت از روکش و بریج از پست استفاده می شود. امروزه اغلب از پست غیرفلزی استفاده می کنند.

پین (PIN)

برای تقویت مواد پرکردگی دندان از پین استفاده می شود. پین در گوشه یا یک نوک دندان از بین رفته قرار می گیرد؛ لازم به ذکر است که پین ممکن است باعث ترک خوردن داخل دندان و از بین رفتن عصب شوند.

آرام بخش وریدی

از این آرام بخش برای جراحی های ناخوشایند و طولانی مدت استفاده می شود. این آرامبخش بیمار را کاملا بیهوش نمی کند و درواقع نوعی نیمه بی هوشی است. فردی که این نوع آرامبخش را دریافت می کند دچار فراموشی شده و اتفاقات قبل و حین و بعد عمل را به یاد نمی اورد.

لاینینگ (کف بندی)

برای حفاظت از پالپ از یک لایه نازک روی کف حفره استفاده می گردد.

اندودنتیست

به دندانپزشک متخصصی گفته می شود که در امور پر کردن ریشه و جراحی رتروگراد فعالیت دارند.

پلاک و جرم دندان

اثراتی از غذا و باکتری مرده که روی دندان قرار می گیرد و میتوان آن را با مسواک از بین برد. جرم دندان پلاکی است که سفت شده و دیگر با مسواک از بین نمی رود. برای از بین بردن این نوع پلاک باید به متخصص و دندانپزشک مراجعه کرد.

کیست

حفره ای پرشده از مایع درون استخوان فک بوده که داخل آن ماده عفونی قرار می گیرد. کیست می تواند علائمی از خود بروز دهد و یا بدون علامت باشد.

سینوس

سینوس دندان مانند یک جوش بوده و عفونتی است که از طریق کانال یا شبکه از قسمت داخلی دندان به سمت استخوان آن بیرون می آید.

پریودنتیست

متخصصین دندانپزشکی که به درمان تمامی بیماری های لثه می پردازند. کاری که پریودنتیست انجام می دهد شامل پاک سازی زیر لثه و یا جراحی لثه است.

گرانولوم

نوعی عفونت مزمن بوده که در ناحیه ریشه دندان یافت می شود.

گلاس آینومر

ماده ای برای پرکردن دندان است که دارای ذرات شیشه ای بوده و در ژل اسیدی حل می شود تا ماده پرکردگی جامد را مطابق با رنگ دندان کنند. این نوع ماده استحکام ساختاری بالایی ندارد و به عاج دندان پیوند می خورد.

ما در این مقاله شما را با برخی از اصطلاحات رایج دندانپزشکی که کاربرد بیشتری در بین دندانپزشکان و عامه ی مردم دارند آشنا کردیم. در دندانپزشکی علاوه بر این که به یکسری مواد نیاز هست، لازم است که یکسری تجهیزات نیز در دسترس باشد تا بتوان عمل جراحی را انجام داد.

تجهیزات دندانپزشکی و مواد دندانپزشکی نمونه های مختلفی داشته و با کیفیت و قیمت متفاوت به فروش می رسند. در نهایت اگر به دنبال مجموعه ای هستید که تمامی آنچه که برای کلینیک دندانپزشکی و یا مجموعه خود نیاز دارید، با قیمت مناسب و کیفیت بالا خریداری کنید فروشگاه آنلاین و معتبر تجهیزات و مواد دندانپزشکی دندونیاب انتخاب خوبی خواهد بود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)