دندان مصنوعی می تواند جایگزین دندان های از دست رفته ای باشد که افراد به دلایل مختلف مانند کهولت سن، شکستگی و مشکلات این چنینی آن را از دست داده اند. دندان مصنوعی علاوه بر اینکه جایگزین دندان طبیعی شماست، به زیبایی لبخند، زیبایی اطراف گونه و لب هم کمک می کند. به طور کلی دندان مصنوعی موجب می‌شود که ساختار دهان فردی که دندان طبیعی خود را از دست داده زیباتر باشد. اما برخی افراد از گذاشتن دندان مصنوعی امتناع می کنند.

یکی از دلایل آن می تواند بدبینی نسبت به مواد دندان مصنوعی باشد. تصور برخی افراد این است که مواد ساخت دندان مصنوعی مواد مضری بوده که به سلامت آن‌ها آسیب می رسانند. اما اصل مطلب خلاف این است.

برای فردی که دندان طبیعی خود را از دست داده، دندان مصنوعی بهترین جایگزین برای خوردن غذاهایی است که به جویدن نیاز دارند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که ریشه دندان تان از بین رفته بدون نگرانی در مورد مواد دندان مصنوعی هر چه سریع‌تر برای ساخت دندان مصنوعی مناسب خود اقدام کنید.

آشنایی با انواع مواد ساخت دندان مصنوعی

در گذشته پرسلن و پلاستیک دو مواد پرکاربرد برای ساخت دندان مصنوعی بودند. اما امروزه از پروتز های مدرن که از یک نوع رزین ساخته شده اند استفاده می گردد. مواد دندان مصنوعی نسبت به دندان طبیعی حساسیت بیشتری دارند و شکننده هستند؛ بنابراین به مراقبت زیادی نیاز دارند.

در صورتی که از دندان مصنوعی به خوبی مراقبت نکنید ممکن است بشکند، ترک بردارد و یا خورد شود. مواد ساخت دندان مصنوعی طوری بوده که نسبت به دندان طبیعی سریع‌تر تغییر رنگ می دهد؛ هم‌چنین قابلیت لکه برداری بالایی هم دارد. بهتر است که هر 5 سال یکبار نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.
یکی دیگر از مواد ساخت دندان مصنوعی که برای قسمت پشتی دندان به کار می رود،  رزین یا مواد پلیمری انعظاف پذیر هستند که به صورت محکم روی خط لثه قرار گرفته اند.

ویژگی هر کدام از مواد دندان مصنوعی

اگر به دنبال کیفیت بالا هستید بهتر است به سراغ دندان مصنوعی بروید که از رزین اکریلیک ها ساخته شده اند. رزین اکریلیک باعث می شود که دندان محکم و زیبا باشد. رزین اکریلیک یکی از باکیفیت ترین مواد ساخت دندان مصنوعی است که نسبت به ساییدگی هم مقاومت بالایی دارد. پیش بینی می‌شود که عمر مفید این دندان‌های ساخته شده با رزین اکریلیک بین 8 تا 10 سال باشد.
پرسلاین یکی دیگر از موادی است که برای ساخت دندان مصنوعی از آن استفاده می‌گردد. این ماده شباهت زیادی به مینای دندان طبیعی دارد. بهترین ماده ای که برای دندان های جلو فک بالا می توان استفاده کرد، پرسلاین است.

چارچوب پایه دندان ها

برای اینکه دندان مصنوعی هنگام جویدن داخل دهان در جای خود قرار بگیرد، روی یک پایه فلزی و یا پلاستیکی قرار داده می‌شود. این پایه از یک چارچوب تشکیل شده که موجب شکل گیری آن می شود و بخش دیگر هم مانند زین است که شبیه لثه و کام یا سقف دهان بیمار است. در کل مواد دندان مصنوعی و شیوه طراحی آن به گونه ای بوده که فرد با آن احساس راحتی داشته باشد و هم این که به لحاظ ظاهری مانند دندان طبیعی به نظر برسد.

چارچوب ها هم از آلیاژهایی مانند فلز، نوبیلیوم و یا کرومیوم ساخته شده اند.  پلاستیک ها نیز جدیدترین مواد برای ساخت دنچر هستند که خراب نمی شوند و به راحتی هم تنظیم می شوند. این ماده پلاستیکی خیلی سبک بوده و حساسیت بیماران نسبت به مواد اکریلیک را از بین می برد. چارچوب پلاستیکی برای افرادی که حس می کنند دهان آن ها طعم فلز می گیرد، مناسب خواهد بود.

تا اینجا با انواع مواد ساخت دندان مصنوعی آشنا شدیم. هیچ کدام از این مواد هیچ ضرری برای بدن انسان نداشته و دلیل آن هم می‌تواند استفاده طولانی مدت از این مواد باشد. برای اطمینان بیشتر بهتر است که به مراکزی مراجعه کنید که از مواد درجه یک استفاده می‌کنند. در ادامه شما را با یکسری پرسش و پاسخ‌های  پر تکرار در مورد دندان مصنوعی آشنا خواهیم کرد.

مراحل ساخت دندان مصنوعی

قبل از این که برای ساخت دندان مصنوعی اقدام کنید بهتر است که اطلاعات کافی و لازم در مورد آن کسب کنید. با پزشک مشورت کنید تا بهترین مواد ساخت دندان را برای شما معرفی کرده و با توجه به هزینه ای که دارید، نمونه مناسب را انتخاب کنید.
در مرحله مشاوره دندانپزشک باید:

  • بافت و استخوان دهان و فک شما را چک کند
  • یکپارچگی ساختار دندان را بررسی کند.
  • وضعیت بهداشت دندان و دهان را بررسی کند.
  • قالب گیری از دندان  و ساخت قالب برای هر بیمار
  • ساخت قالب در لابراتوار متناسب با قالب اولیه
  • تست قالب اولیه در دهان بیمار
  • چک کردن تمامی موارد، راحتی دندان در دهان  و ....
  • تحویل پروتز نهایی
  • تنظیم در دهان

آشنایی با انواع دندان مصنوعی

دندان‌های مصنوعی جزئی

این مدل از دندان مصنوعی جایگزین مناسب برای زمانی است که دندان های طبیعی قوی نبوده و نمی توانند از پل های دندانی پشتیبانی کنند. هم چنین زمانی که یک یا چند دندان طبیعی از دست رفته باشد می‌توان از این مدل استفاده کرد. دندان مصنوعی جزئی روی قسمتی از لثه قرار می گیرند و در مجاورت دندان طبیعی چسبیده می شوند طوری که از جای خود خارج نشوند. دندان مصنوعی دائم چسبیده نشده و می توان آن را هر زمان برای مواردی مانند تمیز کردن یا خوابیدن از دهان خارج کرد.

پروتزهای کامل

دندان مصنوعی کامل پروتز هایی هستند که کاملا به جای تمامی دندان های طبیعی قرار می‌گیرند. البته می‌توان برای دندان های فک بالا و یا پایین هم استفاده کرد. برای این مورد به یک چسب نیاز است که دندان به طور محکم در جای خود نگهداری شود. این مدل از پروتز دندانی را هم می‌توان به راحتی جدا کرد.

دندان‌های مصنوعی فوری و دندان های مصنوعی ژله ای (overdentures)

دندان مصنوعی فوری را می توان بعد از کشیدن بلافاصله دندان استفاده کرد. استفاده از این پروتز دندانی تا زمانی که دندان مصنوعی دائمی آماده شود، امکان پذیر است و به کاهش التهابات لثه و آماده شدن دهان برای قرار گیری پروتز دائمی کمک می کند.
دندان مصنوعی ژله ای برای افرادی که با پروتز سنتی ثابت مشکل دارند و یا فقط چند دندان طبیعی برایشان باقی مانده، مناسب است. دندان مصنوعی ژله ای بر روی ریشه دندان قرار می گیرد. اگر هم دندان طبیعی وجود نداشت بر روی دندان کاشت شده قرار می دهند. این پروتز دندانی را می توان به راحتی استفاده و جابجا کرد.

چند روش برای تمیز کردن دندان‌های مصنوعی

مهم نیست که از کدام مدل دندان مصنوعی استفاده می کنید و یا مواد دندان مصنوعی شما چیست، به هر حال باید روزانه دندان مصنوعی خود را تمیز کنید. دندان مصنوعی هم مانند دندان طبیعی به تمیز کردن نیاز دارد، حتی به دلیل حساسیت باید توجه بیشتری هم به آن داشت. توجه داشته باشید که حتی اگر مواد ساخت دندان مصنوعی شما از جنس مواد مصنوعی باشد پلاک و باکتری ها به آن می چسبند.
برای تمیز کردن دندان مصنوعی ابتدا آن را از دهان بیرون آورده و سپس با آب تمیز بشویید تا ذراتی که به آن چسبیده اند از آن خارج گردند. سپس با استفاده از یک مسواک یا برس نرم دندان ها را تمیز کنید. توجه داشته باشید که استفاده از مسواک برقی و تمیز کننده های نامناسب دندان را خراب می کند.  بعد تمیز کردن حتما دندان را بشویید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)