به مرور زمان با پیشرفت علم پزشکی انواع مواد اولیه دندانپزشکی بسیار افزایش یافته و در برندها و کیفیت‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود که کار را برای خرید مواد دندانپزشکی، پزشکان و بیماران راحت کرده است. به دلیل راه‌های مختلفی که در درمان و زیبایی دندان ایجاد شده تعداد افرادی که برای ترمیم و زیبایی دندان خود به پزشک مراجعه می‌کنند افزایش یافته است.

البته که در دندانپزشکی تنها مواد نیست که اهمیت دارد ابزارآلات آن نیز بسیار در روند کار کاربرد دارد. در این مقاله می‌خواهیم شما را با انواع مواد دندانپزشکی و خرید آن آشنا کنیم.

نکات مورد توجه در خرید مواد دندانپزشکی

در هنگام خرید مواد اولیه و حتی تجهیزات دندانپزشکی باید به برخی موارد توجه کنید تا بهترین محصول را خریداری کنید. در بین این همه تنوع در تولید انواع مواد خرید آن بسیار دشوار شده است. بهترین راه در هنگام خرید محصولات بررسی ایده و نظرات دیگر پزشکان در زمینه خرید آن محصول است.

 یکی دیگر از موارد مهم در خرید مواد دندانپزشکی به انتخاب برند و تولیدکننده قابل اعتماد بازمی‌گردد باید تولیدکننده کیفیت مواد و نحوه تولید آن برایش اولویت داشته باشد.

در دندانپزشکی به دلیل تاثیری که مواد دندانپزشکی در نتیجه و پایان کار دارد نمی‌توان از امر کیفیت محصول هنگام خرید چشم پوشی کرد. توجه داشته باشید که مواد دندانپزشکی تنها به پرکردنی ها محدود نمی‌باشد بلکه مواد: ارتودنسی، قالبگیری و... در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خرید مواد دندانپزشکی

انواع مواد دندانپزشکی و خرید مواد دندانپزشکی

از آنجایی که دندانپزشکی یک طیف وسیع کاری دارد و مراحل مختلفی را شامل می‌شود به همین دلیل از انواع مواد در این کار برای ترمیم و درمان دندان‌ها استفاده می‌شود. از موادی که در دندانپزشکی به کاربرده می‌شود و برای خرید این مواد تقاضای بیشتری وجود دارد، می‌توان به: ضدعفونی کننده‌ها، پرکننده‌ها، بی‌حسی‌ها، روکش‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و... اشاره کرد.

این مواد جزو پرکاربردترین و مهم ترین مواد اولیه در دندانپزشکی شناخته شده است. این مواد هرکدام مزایا و معایبی دارند اما با این حال نقش بسیار مهمی در کارکرد خود ایفا می‌کنند. این را بدانید برای درمان دندان شما می‌‌توانید با توجه به میزان پوسیدگی و خرابی دندان خود و بودجه مالی خودتان و راهنمایی پزشکتان بهترین ماده را انتخاب کنید.

در ادامه با برخی از این مواد آشنا می‌شوید:

انواع مواد پرکننده دندان:

آمالگام، آلیاژ طلا، کامپوزیت‌ها، سرامیک‌ها

از انواع مواد اولیه روکش و قالبگیری: پلی استر، پلی سولفید، سیلیکون غیر افزایشی و تراکم، سیلیکون افزایشی

مواد ترمیمی و ساخت دندان

مواد پرکننده آمالگام

آمالگام که از قدیمی ترین مواد دندانپزشکی به شمار می‌رود از جیوه و نقره تشکیل شده است و جزو مواد پرکردنی دندان است. از آنجایی که جیوه سمی بوده استفاده مداوم و زیاد از آن مناسب نمی‌باشد. این ماده به دلیل رنگ تیره و نقره‌ای که دارد ظاهر دندان را از بین می‌برد به همین دلیل برای دندان های عقب استفاده می‌شود. البته باید بدانید که این ماده دندانپزشکی مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت‌ها دارد و استفاده آنها برای دندان های عقب که فشار بیشتری را هنگام جویدن تحمل می‌کنند مناسب است. میانگین طول عمر این ماده به مدت 12 سال است. از معایب آمالگام:

1) رنگ تیره

2) از بین بردن برخی قسمت سالم دندان

3) حساسیت 1% افراد به مواد موجود در آمالگام

آلیاژ طلا برای پر کردن دندان

این ماده که یکی دیگر از مواد مخصوص پرکردن دندان است از آلیاژ طلا ساخته شده است و همین موضوع سبب شده قیمت آن از تمام مواد اولیه گرانتر باشد. اما میانگین عمر استفاده از آن حدودا 15 سال است. بیماران به دلیل مقاومت و رنگ زیبای آن نسبت به آمالگام این ماده را برای پرکردن دندان خود انتخاب می‌کنند. خرید این ماده بیشتر توسط افرادی انجام می‌شود که قیمت آن برایشان مهم نبوده و کیفیت و قدمت محصول برایشان اهمیت دارد.

برخی از معایب این ماده:

1)هزینه بسیار بالا در ترمیم و مرحله اول که 10 برابر بیشتر از مواد دیگر است.

2) تحت نظر مداوم دندانپزشک باید باشد.

مواد پرکردنی کامپوزیت‌

بهترین خصوصیت این ماده که بیشتر آن را مورد توجه افراد قرار داده است رنگ بسیار مشابه آن با دندان اصلی است و همین امر سبب شده برای ترمیم دندان های جلویی به کار گرفته شود. این مواد دندانپزشکی به دلیل شیمایی بودن به دندان میچسبد و بهترین پشتیبانی را برای دندان دارد. عمر این ماده حداقل 5 سال می‌باشد. قیمت خرید این ماده تقریبا دو برابر آمالگام است. از معایب کامپوزیت:

1)فرسودگی زود در برابر دندان هایی با پوسیدگی بسیار زیاد

2) قیمت ترمیم آن بسیار بیشتر از مواد اولیه آمالگام است.

3) برای پرکردن با مواد کامپوزیتی گاهی نیاز به تراشیدن دندان است.

4) مدت زمان ترمیم دندان با این مواد دندانپزشکی بیشتر است.

مواد بی حسی در آمپول بی‌حسی

وازوکانسریکتور: وازوکانسریکتور که نام دیگر آن رگ بند است اثر داروی بی‌حسی را با سرعت بخشیدن به رگ های خونی بیشتر و طولانی تر می‌کند.

مواد شیمیایی: وجود مواد شیمیایی برای جلوگیری از تمام و تجزیه شدن وازوکانسریکتور

هیدرواکسید سدیم: افزایش میزان داروی بی‌حسی بر بدن

کلرید سدیم: تسهیل ورود دارو به داخل رگ و جریان خون

مواد قالبگیری دندانپزشکی

برخی مواد قالبگیری که از آن در دندانپزشکی استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

دورالیت: یک ماده قالبگیری با بافتی نرم است و بیشتر برای بیمارانی مسن و فاقد دندان استفاده می‌شود.

ایرالژین: این ماده یکی از بهترین ماده قالبگیری برای تولید و ساخت انواع مدلها با توانایی بالا است. این ماده دو نوع بسته بندی دارد:

معمولی: فویل آمینیومی

سوپر: ظروف پلی پروپیلن

نتیجه گیری

در این مقاله با خرید انواع مواد دندانپزشکی آشنا شدید. همانطور که گفته شد به دلیل اهمیت بالایی که مردم به زیبایی و سلامت دندانهایشان می‌دهند باعث شده حساسیت خاصی نسبت به این موضوع داشته باشند. این موضوع تاثیر چشمگیری بر قیمت و حتی ویزیت دندانپزشکان داشته است. شما برای خرید بهترین ماده باید در ابتدا کیفیت آن را مورد بررسی و تحقیق قرار دهید.

شما اگر خود یک دندانپزشک هستید به خاطر داشته باشید که رضایت بیمار شما مهمترین امر در کار و فعالیت شماست پس بهتر است دست به خرید بهترین مواد با بهترین کیفیت بزنید. برندهای مطرحی در سراسر جهان وجود دارند که در زمینه تولیدات مواد دندانپزشکی فعالیت می‌کنند که با اندکی تحقیق می‌توانید آنها را پیدا کرده و بهترین کیفیت را البته با قیمتی بالا خریداری کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)