لوازم پر مصرف دندانپزشکی لوازم و ابزاری است که در هر مطب دندانپزشکی مورد نیاز است و این لوازم پر مصرف و همچنین ابزار های پر کاربرد نیاز بسیاری از دندان پزشکان است و به دلیل اینکه ضرورت داشتن دندانهای سالم برای همگان امری مهم تلقی می گردد چرا که سلامت دهان و دندان در سلامت کل بدن تاثیر میگذارد.

مطالعات نشان می دهند که بیماری های دندان و لثه ابتلا به بیماریهایی مانند بیماریهای قلبی، دیابت، پوکی استخوان، چاقی و بسیاری دیگر از بیماریها را موجب می شود. بنابراین. در یک مطب دندانپزشکی لوازمی هستند که مصرف آنها نسبت یه سایر لوازم بیشتر است که به طور عمده میتوان لوازم پر مصرف دندانپزشکی را به سه گروه عمده دسته بندی کرد:

  1. مواد مصرفی دندانپزشکی
  2. تجهیزات و دستگاه های دندانپزشکی
  3. ابزار و لوازم یکبار مصرف دندانپزشکی

در این مقاله قصد داریم تا شما را با لوازم پر مصرف دندانپزشکی آشنا کنیم و در مورد آنها بیشتر توضیح دهیم.

ابزار های معاینه اولیه از جمله لوازم پر مصرف دندانپزشکی

ابزارهای معاینه را به نوعی می توان، پر مصرف ترین لوازم دندانپزشکی نامید. این ابزارها در یک سینی دندانپزشکی یک بار مصرف توسط دستیار دندان پزشک آماده می گردد و در اختیار دندان پزشک قرار می گیرد که شامل :  

  • آینه
  • سوند
  • پنس
  • پروب پرودنتال
  • سر ساکشن

حتی اگر یک بار هم به عنوان بیمار به دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، این ابزارها را دیده اید و اگر کمک دندانپزشک یا سالهاست که خدمات دنداپزشکی ارائه میدهید معمولا این وسایل را به خوبی میشناسید و با توجه به مصرف تان سفارش میدهید . این ابزار در زمان معاینه اولیه و تشخیص نوع بیماری بسیار پرکاربرد است.

 

آینه دندانپزشکی

آینه دندانپزشکی همان آینه دهانی است که معمولا دارای سر گردی می باشد. این آینه بسته به کاربرد آن شماره گزاری شده است. این ابزار به ظاهر ساده ، کاربردهای مهم و زیادی دارد. علاوه بر تشخیص بیماری که در ادامه برایتان شرح خواهم داد، موجب می شود تا دندان پزشک در وضعیت جسمانی نامناسب قرار نگیرد و دچار دردهای مزمن در ناحیه کمر و گردن نشود.

در معاینه اولیه، پزشک بیشتر از آینه شماره 4 و 5 استفاده می کند. برای معاینه و کار روی دندان های عقب از آینه شماره 2 بیشتر استفاده می شود. این آینه به دید غیر مستقیم دندان پزشک کمک می کند و با تاباندن نور به سطح مورد نیاز و قسمت هایی از دهان که به راحتی دیده نمی شوند، بسیار کاربرد دارد. به علاوه بعضی از قسمتهای دندان با نور بالای سر بیمار دیده نمی شود و دندان پزشک با استفاده از آینه دندانپزشکی با منعکس کردن نور به این قسمت می تواند به ترمیم آن بپردازد. دندان پزشک با استفاده از آینه بافت گونه و زبان، را عقب می کشد تا دید بهتری نسبت به دندان ها به دست آورد.

انواع سوند

از آنجا که حرفه دندانپزشکی از امنیت بهداشتی بالایی برخوردار است، لذا بعضی از ابزارهای آن به دو صورت وسایل دایمی و وسایل یکبار مصرف تولید شده است. استفاده از وسایل یکبار مصرف انتقال بیماریهای مختلف را از فردی به فرد دیگر کاهش میدهد و به حداقل میرساند.

سوندها یکی از ابزارهای کاربردی و پر مصرف در دندانپزشکی است که از این قضیه مستثنی نمی باشند. این ابزار پر کاربرد که اندازه و فرمهای مختلفی دارد، به صورت یک سر و دو سر تولید شده است.

سوند ها ابزار پر کاربرد معاینه هستند

سوند علاوه بر اینکه دندان های پوسیده را بررسی و معاینه می کند، برای جرم گیری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید پر کردن لبه های دندان نیز توسط سوند انجام می گیرد. حتی اگر یکبار به دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، این وسیله پرمصرف را دیده اید زیرا در معاینه اولیه از آن استفاده می شود.

پنس دائمی و یکبار مصرف

 پنس های دندانپزشکی در بازار از بیشترین تنوع برخوردار هستند. این محصول پر کاربرد هم به دو صورت وسایل دایمی و وسایل یکبار مصرف تولید شده است. نوع دایمی آن از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده و قابلیت استریل شدن را دارند و در دستگاه اتو کلاو استریل می شوند. نوع یکبار مصرف آن هم بعد از استفاده و اتمام کار دور انداخته می شود.

پنس دندانپزشکی

پنس دندانپزشکی با زوایا و نوک های متفاوت برای برداشتن وسایل و گرفتن پنبه و رول پنبه کاربرد دارد. این ابزار پر مصرف و کاربردی را شما بارها دیده اید، زیرا در معاینات اولیه هم مورد استفاده قرار می گیرد.

پروب پریودنتال

یکی از ابزارهای مهم و بسیار کاربردی در دندانپزشکی ، پروب پریودنتال است. این ابزار معمولا دارای انتهایی بلند و نازک است و برای اندازه گیری عمق اطراف دندان به منظور اصلاح از وضعیت سلامت پرودنتیم به کار می رود. پرودنتیوم بافت اختصاصی دندان ها می باشد که دندان ها را احاطه کرده و آن ها را پشتیبانی می کند. بنابراین وجود پرودنتیوم برای دندان ها بسیار حائز اهمیت است.

پروب پریودنتال در قسمت سر خود علائم و نشانه هایی دارد تا خوانش دقیق را انجام دهد. نوک این ابزار با فشار سبک 10 تا 20 گرم در محل اتصال لثه دندان  قرار میگیرد. دندان پزشک پروب پریودنتال را به موازات خطوط ریشه دندان نگه می دارد و به سمت پایین کانال دندان فرو می برد. این کار موجب پنهان شدن بخشی از نوک پریودنتال می شود. اگر عمق کانال حدود 3 میلی متر باشد ، نشانگر سلامت کانال است و هیچ گونه خونریزی ندارد. عمق بیشتر از 3 میلی متر می تواند نشانگر از بین رفتن اتصال دندان به استخوان آلوئول اطراف آن باشد و نشانه ای از هیپرپلازی لثه است و معمولا با خونریزی همراه می باشد. پروب پریودنتال کاربردهای زیادی در دندانپزشکی دارد که می توان به اندازه گیری سایر ابزارهای دندانپزشکی ، آماده سازی دندان در طی مراحل ترمیم ، رکورد لثه ، لثه متصل شده و ضایعات دهان و آسیب شناسی اشاره کرد.

سر ساکشن یکبار مصرف

یکی دیگراز لوازم پر مصرف در دندانپزشکی، سر ساکشن است. این وسیله پرکاربرد به صورت یکبارمصرف و در انواع مستقیم و یا دارای انحنا، کوتاه و بلند تولید می شود. استفاده از سر ساکشن یکبارمصرف موجب ایمنی بیمار شده و خطر انتقال آلودگی را کاهش می دهد. تعویض سر ساکشن برای هر بیمار خیلی راحت و سریع انجام میگیرد و استفاده از آن برای دندان پزشک آسان می باشد. در ساخت سر ساکشن سیم مفتولی به کار رفته که دارای بالاترین انعطاف پذیری می باشد و دندان پزشک در هنگام کار آن را به هر صورتی که بخواهد حالت می دهد.

ساکشن دندانپزشکی وظیفه تخلیه مایعات و ضایعات را از حفره دهان به عهده دارد و همانند یک جاروبرقی عمل می کند و کاربرد آن در دندانپزشکی تخلیه خون و آب و بزاق از دهان است.

دلایل زیادی وجود دارد که استفاده از ساکشن را برای دندان پزشک ضروری می نماید. یکی از دلایل مهم ، تخلیه داروی بی حسی است که طولانی مدت در دهان وجود دارد و باعث ایجاد حالت تهوع می شود. دلیل دیگر این که دندان پزشک برای بهتر دیدن و بهبود عملکرد کار خود، نیاز دارد تا سطح دندان خشک باشد.

هچنین مته دندانپزشکی برای جلوگیری از داغ شدن دندان و تمیز نگه داشتن سطح آن، آب زیادی را به بیرون اسپری می کند که این امر موجب شده تا داخل دهان پر شود و به آینه دندان پزشک می رسد و دید او را مختل می نماید. مهم ترین و آخرین دلیل جمع کردن مواد اضافی در دهان است که اگر این کار انجام نگیرد، موجب پایین رفتن ذرات و امکان خفگی در بیمار را دارد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)