از دوران کودکی تا حتی بزرگسالی برای بعضی از افراد اولین حسی که بعد از آمدن اسم دندانپزشکی دارند ترس است، ترس از دندانپزشکی دلایل مختلفی دارد اما مهمترین دلیل آن یادآوری لحظات پر استرس حضور در دندانپزشکی در کودکی است.

اما قطعا برای داشتن دندان هایی سالم و همچنین مراقبت های لازم باید به دندانپزشکی برویم هرچقدر هم که اینکار برای ما استرس زا و ترسناک باشد، پس همراه ما باشید تا دلایل ترس از دندانپزشکی و همچنین راهکار های کاهش استرس و کنترل ترس از مراجعه به دندانپزشکی را بررسی کنیم.

دلیل ترس از دندانپزشکی چیست؟

همانطور که گفتیم احتمالا در کودکی برای مراقبت و ترمیم دندان هایمان به دندانپزشکی مراجعه کردیم و با توجه به ترس های این دوران و عدم شناخت کافی تصویری وحشتناک در ذهن خود ساخته ایم، دلایل متداول ترس از دندانپزشکی مواردی مانند بوی دندانپزشکی، ترس از تزریق داروی بی حسی و درد بعد از کشیدن دندان یا جراحی است.

علاوه بر این موضوع دلایل دیگری نیز وجود دارد مانند ترس از مبتلا شدن به بیماری های عفونی و انتقال ویروس هایی مانند ایدز و هپاتیت و... که با توجه به انتخاب مرکز معتبر دندانپزشکی و فرآیند  استریلیزاسیون امکان این موضوع به شدت کمرنگ شده است.

کاهش ترس از مراجعه به دندانپزشکی

ابتدا باید دلیل ترس خود را پیدا کنید و با توجه به دلیل اصلی ترس از دندانپزشک راهکار مناسب خود را انتخاب نمایید.

  • اگر ترس شما خیلی شدید نیست، این ترس خیلی طبیعی است و نباید این موضوع مانع از رفتن به دندان پزشکی شود چرا که مراجعه و ویزیت مرتب باعث می شود که دندان هایی سلامت داشته باشید و این مراقبت در بلند مدت باعث می شود که شما دچار مشکلات و پوسیدگی های زیاد نشوید و در همان مراحل ابتدایی از وقوع مشکلات پیشگیری نمایید.
  • لیستی از ترس های خود داشته باشید، دلایل اینکه ترس از مراجعه به دندانپزشکی دارید را بنویسید، مثلا ممکن است ما خاطره خوبی از دندانپزشکی و کشیدن دندان نداشته باشیم یا اینکه از خود دندان پزشک ترس داریم که در این مورد میتوانید با صحبت با دندانپزشک خود این ذهنیت بدی که دارید از بین خواهد رفت.
  • پیشرفته شدن لوازم و تجهیزات دندانپزشکی باعث شده که خیلی از درد‌هایی که قبلا میکشیدیم را تجربه نکنیم، با پیشرفت تکنولوژی دندانپزشکی بسیاری از تجهیزات ظریف تر و مواد با کیفیت تر با هدف کاهش درد و عوارض شده است.
  • درمان ترس و اضطراب با دارو، فوبیای دندانپزشکی را نمی توان تنها با دارو درمان کرد. با این حال، انواع خاصی از داروهای آرام بخش می توانند اضطراب و ترس را کاهش دهند. علاوه بر این، برخی از علائم فیزیکی فوبیا، مانند فشار خون بالا را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)