کامپوزیت دندان چیست و چگونه انجام میشود؟

تغییر رنگ دندان طبیعی یا بدفرم بودن دندان ها اعتماد بنفس بسیاری از افراد را گرفته و این مورد باعث شده که افراد نتوانند آنطور که باید خودنمایی کنند. اما خوشبختانه امروزه روش هایی مانند کامپوزیت دندان وجود دارد که مشکلات مربوط به بد فرم بودن دندان و تغییر رنگ را حل می کند. کامپوزیت دندان یک روش در دندانپزشکی است که فرم خنده شما را اصلاح کرده و کمک می‌کند که لبخند زیباتری داشته باشید. با وجود این که قیمت کامپوزیت دندان هزینه سنگینی را برای فرد می تراشد، ولی باز هم افرادی هستند که تمایل به انجام آن دارند. در این مقاله آنچه که باید در مورد کامپوزیت بدانید توضیح داده شده است.

آشنایی با کامپوزیت دندان

نام دیگری که برای کامپوزیت دندان انتخاب کرده اند، لمینیت کامپوزیتی است. ماده ای سفید رنگ که بر روی سطح بیرونی دندان قرار می‌گیرد. این ماده تناژ رنگی متفاوتی دارد. فردی که تصمیم به انجام کامپوزیت دارد می تواند رنگ جدید دندان خود را از میان تناژ های رنگی سفید انتخاب کند. کامپوزیت دندان می تواند بسته به سلیقه فرد متناسب با رنگ پوست و یا سایر دندان ها باشد تا حالت طبیعی خود را حفظ کند.

هدف استفاده از کامپوزیت دندان

1.     تغییر فرم دندان

2.     رفع بی نظمی دندان

3.     تغییر رنگ دندان

4.     زیبایی لبخند

موارد بالا برخی از هدف هایی هستند که فرد را وادار می کند تا کامپوزیت دندان را انجام دهد. کامپوزیت دندان می تواند تمامی این موارد را درمان کند؛ به علاوه برای رفع فاصله بین دندان نیز می توان از کامپوزیت ونیر استفاده کرد. البته فاصله های زیاد و یا بی نظمی ها به درمان های دیگری نیاز دارد. به طور کلی کامپوزیت دندان روش مناسب برای افرادی است که رنگ دندان آن‌ها به دلیل سیگار، قهوه و موارد دیگر تغییر کرده و تیره شده است. پیش از انجام این روش به  معایب کامپوزیت دندان هم توجه کنید.

تفاوت کامپوزیت و لمینت

لمینیت نیز یکی دیگر از روش هایی است که برای سفیدی و تغییر فرم دندان به کار می رود. با این تفاوت که لمینیت سرامیکی به تراش دندان نیاز دارد اما برای کامپوزیت به تراش نیاز نیست. کامپوزیت دندان برای افرادی که به دنبال تغییر و تحول زیاد هستند مناسب بوده چرا که عمل برگشت پذیری است.

برای ساخت لمینیت دندان به مدت زمان طولانی تری نیاز هست؛ چرا که باید قالب گیری انجام شده و به لابراتوار ارسال شود. اما کامپوزیت زودتر آماده می شود. لازم به ذکر است که لمینیت دندان مقاومت بیشتری دارد. هزینه های مربوط به لمینیت بیشتر از کامپوزیت است. اگر برای سفید کردن و زیبایی دندان ها، به قیمت فکر می کنید، قیمت کامپوزیت دندان مناسب تر از لمینت خواهد بود.
قیمت به صرفه کامپوزیت دندان نسبت به لمینت یکی از مزایا کامپوزیت دندان است.

 

مراحل کامپوزیت دندان

برای این که دندان های شما زیبا شود، باید یکسری مراحل را بگذرانید تا کامپوزیت دندان آماده شده و در جای خود قرار بگیرد. مراحل کامپوزیت دندان به شرح زیر می باشد:

مرحله اول: معاینه

توجه داشته باشید که کامپوزیت برای همه افراد قابل انجام نیست. پس لازم است که قبل از اقدام،  معاینه دندان‌ها با دقت انجام شود. شرایط فک و صورت شما باید آنالیز شود تا نتیجه نهایی مناسب و زیبا باشد. در این مرحله پزشک متخصص وضعیت دندان، نحوه قرار گیری دندان‌ها نسبت به لب و رابطه دو فک بالا و پایین را مورد بررسی قرار می دهد.

مرحله دوم

انجام درمان کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر در مطب دندانپزشک انجام می شود. مدت زمانی که این مرحله نیاز دارد، جلسه 5 ساعته برای هر فک است. در این جلسه 8 تا 10 عدد دندان درمان خواهند شد.

 

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

پاسخ به این سوال کاملا به فرد بستگی دارد. برای این که دندان های کامپوزیتی شما همواره سفید بماند، لازم است نکات مراقبتی را رعایت فرمایید. کامپوزیت دندان برای افرادی که به بهداشت دهان و دندان بی اهمیت اند پیشنهاد نمی شود. از انجایی که کامپوزیت دندان نسبت به دندان های اصلی حساسیت بیشتری دارند، مراقبت بیشتری هم نیاز دارند. طول عمر کامپوزیت دندان در صورتی که مراقبت‌ها را به درستی پیش ببرید بین 4 تا 5 سال است. برای این که طول عمر کامپوزیت دندان بیشتر شود باید تا حد امکان مصرف چای و قهوه، خوردن غذاهای سفت و ... را کاهش دهید. مرتب مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید. البته مواد مصرفی و روش کار دندانپزشک نیز بر روی طول عمر کامپوزیت اثر می‌گذارد.

قیمت  کامپوزیت دندان در سال 1401

قیمت کامپوزیت دندان بسته به کیفیت مواد قابل استفاده، تخصص دندانپزشک و کلینیک انتخابی متفاوت خواهد بود. در مورد کامپوزیت دندان به جرات می توان گفت که قیمت پایین نشان از بی کیفیت بودن مواد دارد. آن چه که روشن است قیمت بالای کامپوزیت دندان است. البته در این مورد استثنا هم وجود دارد. در صورتی که خرید مواد کامپوزیتی را از مجموعه دندونیاب انجام دهید، هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. برای اطلاع از قیمت کامپوزیت دندان 1401 به لیست محصولات سایت dandonyab.com سری بزنید. هم‌چنین می توانید برای اطلاع از قیمت انواع کامپوزیت دندان هم با شماره تماس های موجود در سایت ارتباط بگیرید.

آیا کامپوزیت دندان برای من مناسب است؟

کامپوزیت دندان باعث می شود که دندان های زیباتری داشته باشید. این زیبایی با رفع نقص دندان همراه خواهد بود. کامپوزیت دندان تا حدی مجاز است که این نواقص را حل کند و اگر مشکلات شما حاد باشد، کامپوزیت روش مناسبی برای درمان آن نخواهد بود. پیش از انجام کامپوزیت هم باید دندان ها به طور کامل بررسی شوند تا سالم بودن آن ها تایید گردد. افرادی که دندان‌های برجسته دارند بهتر است از کامپوزیت دندان استفاده نکنند. کامپوزیت لایه نازکی روی دندان ایجاد می کند اما به هرحال باعث می شود که دندان ها کمی جلوتر بیایند. به همین علت بهتر است که دندانپزشک شرایط فکی را معاینه کند. در بالا اشاره کردیم که افرادی هم که به بهداشت دهان و دندان بی توجه اند بهتر است از این روش استفاده نکنند.

پیشنهاد می شود که برای انتخاب متخصص دقت بالایی داشته باشید. بهتر از پیش از کامپوزیت دندان، عکس کامپوزیت دندان مراجعه کنندگان قبلی را ببینید. کامپوزیت را می توان فقط برای یک فک انجام داد. فک بالا یا پایین. البته بیشتر افراد کامپوزیت دندان های بالا را انجام می دهند. چرا که بیشتر نمایان می شود. در زیر می توانید فیلم فیلم کامپوزیت دندان جلو را ببینید.

 

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان مواد رزینی هستند که می توان آن ها را با توجه به تعداد، اندازه ذرات و کاربردشان در 4 گروه تقسیم بندی کرد:

کامپوزیت میکروفیلد

کامپوزیت نوع هیبرید

کامپوزیت نانوفیلد

IPS ونیرها

 

هر کدام از این کامپوزیت های دندان در موارد مخصوص استفاده می شوند. مثلا دندان های جلو باید زیبا و درخشنده باشند و برای دندان های عقب که وظیفه جویدن بر عهده آن هاست استحکام اهمیت دارد.

کامپوزیت میکروفیلد:

از این نوع کامپوزیت برای ترمیم دندان های جلویی استفاده می شود که استحکام کمتر، سطح صاف تر و درخشندگی بیشتری دارند.

کامپوزیت نوع هیبرید:

یکی از انواع کامپوزیت دندان، کامپوزیت نوع هیبرید است. این مدل ذرات بزرگتر و استحکام بیشتری دارد.

کامپوزیت نانوفیلد:

برای این که زیبایی و استحکام را در کنار هم داشته باشید از کامپوزیت نانوفیلد استفاده کنید.

IPS ونیرها (یا کامپوزیت ای پی اس): ی

نمونه دیگری از انواع کامپوزیت دندان که جدیدا از آن استفاده زیادی می شود. این کامپوزیت ثبات رنگ و استحکام بالاتری دارد و به لحاظ ظاهری هم لمینت سرامیکی شباهت دارند.

البته خبر خوب این است که کامپوزیت ها قابل پالیش هستند. کامپوزیت با پروسه پالیش به مقدار زیادی به رنگ اولیه برمیگردد.

مزایای انجام کامپوزیت دندان:

یکی از مزایای کامپوزیت دندان که در بالا هم به آن اشاره شد، نتراشیدن دندان است. برای نصب لازم نیست که دندان تراشیده شود و به دندان های مجاور هم آسیبی وارد نخواهد شد. در شرایط خاصی فقط مقدار ناچیزی از مینای دندان تراشیده می شود.

·        اگر بخشی از کامپوزیت شکسته و یا دچار پریدگی شد، امکان اصلاح و ترمیم آن وجود دارد.

·        میزان تحمل بالایی دارند

·        ظاهر کاملا طبیعی که کسی متوجه تفاوت دندان طبیعی و کامپوزیت نخواهد شد

·        عدم استفاده از لابراتوار و کاهش خطای انسانی

·        آماده سازی در کوتاهترین زمان ممکن

موارد نامبرده برخی از مزایا کامپوزیت دندان بود که به اختصار بیان کردیم.

معایب کامپوزیت دندان برای هر فرد

·        تغییر رنگ کامپوزیت بعد از گذشت مدتی

·        محدودیت در استفاده

·        براقیت کمتر نسبت به لمینیت چینی

·        مراقبت های سختگیرانه

·        رنگ پذیری کامپوزیت ها با برخی مواد خوراکی مثل قهوه، چای و نوشابه

·        آسیب پذیری بیشتر نسبت به دندان طبیعی

·        ممنوعیت مصرف برخی از غذاها مانند غذاهای سفت و خشک

·        دقت در انتخاب نوع غذا

 من جمله عوارضی که کامپوزیت دندان می تواند به همراه داشته باشد؛ به وجود آمدن حساسیت دمایی است که بعد از انجام مراقبت ها این مشکل حل خواهد شد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)