انواع روکش های دندان؛ مزایا و معایب 

گاهی اوقات پوسیدگی دندان به قدری در وضعیت حاد قرار دارد که برای ترمیم آن نمی‌توان از آمالگام و کامپوزیت استفاده کرد؛ در چنین شرایطی به روکش دندان نیاز پیدا می‌شود. استفاده از روکش‌های دندان گزینه خوبی برای ترمیم است؛ البته در صورتی‌که ریشه دندان سالم و یا درمان شده باشد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد. عمده ترین این مشکلات پوسیدگی دندان است. در پی پوسیدگی دندان بیماری‌های دیگر هم به وجود خواهند آمد. پوسیدگی به سرعت در قسمت‌های دیگر دندان گسترش می یابد. البته پوسیدگی فقط یکی از مواردی است که به روکش دندان نیاز پیدا خواهید کرد. مواردی مانند ضربه یا مشکلات دیگر می تواند قسمتی از دندان را از بین ببرد اما ریشه هنوز داخل استخوان فک باشد؛ در این صورت کشیدن دندان درست نیست و دندانپزشک به کمک روکش‌های دندان، برای ترمیم دندان آسیب دیده اقدام می‌کند.

 روکش دندان چیست؟

روکش دندان نوعی رستوریشن دندانپزشکی بوده که به صورت یک کلاه کاملا روی دندان قرار می گیرد. روکش دندان را با ماده ای به نام سمان دندان یا چسب روکش به دندان میچسبانند. این روکش بر روی تاج دندان یا قسمت پروتزی ایمپلنت دندان قرار می گیرد. روکش دندان پروتز ثابت دندان نامیده می‌شود. این ماده می‌تواند از جنس سرامیک و فلز و ترکیبی از هر دو باشد که دندانپزشک از دندان شما قالب گیری کرده و بعد تکنسین دندان سازی آن را آماده می‌کنند. روکش‌های دندان انواع مختلفی دارند که هرکدام را می توان برای استفاده به خصوص به کار برد. استفاده از هر کدام هم مزایا و معایب خود را دارد.

معرفی انواع روکش های دندان

  • روکش دندان تمام فلزی یا all metal

یکی از انواع روکش های دندان روکش تمام فلزی بوده و همان‌طور که از نامش پیداست، جنس روکش دندان کاملا از فلز است. رنگ این فلز می‌تواند بسته به آلیاژ داخلی اش سفید و یا زرد باشد. آلیاژ هایی که داخل روکش دندان قرار می‌گیرند می‌توانند از جنس طلا و یا تیتانیوم باشند. که در این صورت هزینه بالایی خواهند داشت و به آن‌ها آلیاژ قیمتی گفته می‌شود. لازم به ذکر است که فقط 60 درصد آلیاژ تشکیل دهنده طلا یا تیتانیوم خواهد بود. دسته دیگری از روکش‌های دندان فلزی دارای 25 درصد آلیاژ قیمتی هستند که در این صورت روکش دندان تمام فلزی نیمه قیمتی خواهد بود. آلیاژ های معمولی دارای درصد کمی از آلیاژ های قیمتی بوده و مابقی روکش از جنس کروم، نیکل و ... است.

معرفی انواع روکش های دندان

  • مزایا و معایب روکش دندان تمام فلز
  1. تراشیدگی کمتر حین کار گذاشتن روکش دندان
  2. عدم ساییدگی و آسیب رسیدن به دندان های دیگر
  3. پوشش کامل دندان
  4. ماندگاری بالا

معایب روکش دندان تمام فلز هم این است که این روکش جنبه زیبایی ندارد. از این روکش برای دندان‌های عقبی استفاده می شود که در هنگام لبخند زدن مشخص نباشند.

معایب روکش دندان تمام فلز

  • روکش دندان سرامیکی (all ceramic)
    روکش دندان سرامیکی از جنس چینی یا پرسلن هست که امروزه طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. روکش دندان سرامیکی انواع مختلفی دارد:

پرسلن جاکت کراون
در گذشته از این مدل روکش استفاده زیادی میشده است، اما امروزه به دلیل ساختار ضعیفی که داشته استفاده از آن منسوخ شده است.

پرسلن مدرن
به لحاظ زیبایی و ظاهری شبیه جاکت کراون است. و تفاوت روکش های دندان پرسلن جاکت کراون و پرسلن مدرن در استحکام آن هاست. پرسلن مدرن استحکام بالاتری دارد.

  • روکش سرامیکی زیرکونیم
    این مدل از روکش به وسیله فریم زیرکونیوم مقاومت بالایی پیدا کرده است. طوری که از آلیاژ فلزی هم محکم تر است. این مدل از روکش به لحاظ زیبایی شبیه دندان طبیعی بوده و هیچ گونه عوارضی برای لثه نخواهد داشت. امروزه استفاده از روکش سرامیکی زیرکونیوم به دلیل جذابیت بالا و استحکامش رواج پیدا کرده است.
  • روکش دندان سرامیک و فلز

مرکز این روکش از جنس فلز بوده و همین موجب شده تا روکش استحکام زیادی را داشته باشد و بتواند به خوبی ازدندان محافظت کند. لایه خارجی از جنس سرامیک است که زیبایی دندان حفظ شود. امروزه ارتودنتیست‌ها از این مدل روکش استفاده می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت که روکش دندان سرامیکی و فلز به لحاظ زیبایی شبیه روکش سرامیکی بوده و به لحاظ استحکام هم به روکش فلزی شباهت دارد.

عمده تفاوت روکش های دندان با یکدیگر، در زیبایی ظاهری و مقاومت آن‌ها می‌باشد. برخی از روکش‌های دندان هم می‌توانند ترکیبی از زیبایی و استحکام باشند که نمونه آن را در بالا معرفی کردیم.

مجموعه دندون‌یاب مرکز تخصصی فروش انواع روکش دندان در ایران است که می‌توانید تمامی روکش‌ها را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت تهیه کنید.

روکش دندان سرامیک و فلز

کاربرد روکش های دندان

روکش‌های دندان علاوه بر این‌که کاربرد درمانی دارند، برای جنبه زیبایی هم قابل استفاده هستند. لامینیت و کامپوزیت دو نمونه از انواع روکش‌های دندان هستند که برای کار زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لامینیت‌ها به دو روش مختلف روی دندان قرار می‌گیرند. روکش‌های سرامیکی در لابراتوار ساخته شده و ضخامت‌شان نیز متفاوت است که فقط لایه نازکی از آن روی سطح دندان قرار می‌گیرد. یکی از مزیت‌های روکش کامپوزیتی این است که نیازی به قالب‌گیری ندارد و دندان پزشک آن را روی دندان فرم دهی می‌کند. در کل روکش های دندانی جنس های مختلفی دارند و قیمت انواع روکش های دندان بر اساس جنس آن ها مشخص می‌شود. امروزه شاهد انواع روکش های دندان در دندانپزشکی هستیم که این اتفاق خیلی خوشایند است؛ چرا که متخصص بسته به عوامل مختلفی مانند حساسیت و عدم حساسیت بیمار و وضعیت دندان می‌تواند از انواع روکش‌ها استفاده کند.

دیگر کاربردها:

  1. قابل استفاده برای ترمیم ترک دندانی
  2. ترمیم دندان های بد رنگ یا بد شکل برای زیبا دیده شدن
  3. قابل استفاده برای بازسازی سطوح جونده

کاربرد روکش های دندان

بهترین روکش های دندان

تنوع روکش های دندان این امکان را به متخصص و بیمار می دهد که با توجه به آسیب دیدگی و هزینه ای که در نظر گرفته از میان انواع روکش‌های دندان یک مورد را برای درمان  و یا زیبایی انتخاب کند. با توجه به معرفی که در مورد انواع روکش های دندان داشتیم احتمالا باید متوجه شده باشید که بهترین روکش های دندان کدام اند. اگر به لحاظ کاربرد و استحکام روکش‌ها را با هم مقایسه کنیم، روکش تمام فلزی علی الخصوص آلیاژ طلا گزینه بهتری خواهد بود. اما برای اکثر افراد بحث هزینه مطرح است و امکان استفاده از آن برای عامه مردم وجود نخواهد داشت. روکش‌هایی که به لحاظ زیبایی مورد پسند قرار می‌گیرند مقاومت خوبی نخواهند داشت و شکننده بودنشان نگران کننده خواهد بود. نمونه ای از این روکش‌ها، روکش های تمام رزینی هستند.

با در نظر گرفتن کاربرد و حفظ خوب بودن سایر روکش ها، بهترین نوع روکش، که جدید ترین روکش دندان هم هست روکش دندان سرامیکی و فلز هستند. چرا که به اتفاق نظر پزشک متخصص و بیمار، این روکش هم به لحاظ زیبایی و هم به لحاظ استحکام و هزینه بهترین نمونه روکش دندان خواهد بود.  

بهترین روکش های دندان

قیمت روکش های دندان چقدر است؟

اولین فاکتوری که بر روی قیمت روکش های دندان اثر می‌گذارد، جنس روکش است. کلینیکی که انتخاب می کنید نیز آخرین تاثیر را بر روی قیمت خواهند داشت. کیفیت مواد استفاده شده، امکانات، متخصص و هزینه های جانبی دیگر در هر کلینیک متفاوت از دیگری خواهد بود. از بین روکش هایی که در بالا معرفی کردیم روکش تمام فلز طلا و بعد زیرکونیا بیشترین هزینه و بعد روکش های تمام سرامیک گران‌ترین نوع روکش اند.  روکش دندان فلزی و سرامیک اقتصادی تر است و بیشترین میزان استفاده را هم خواهد داشت. 

اگر دندانپزشک هستید و یا به هر دلیل دنبال انواع روکش های دندان با قیمت عالی می‌گردید، حتما سری به سایت دندونیاب بزنید.

 عمر مفید روکش های دندان

عمر روکش های دندان برای هر فرد و با توجه به جنسی که انتخاب کرده، متفاوت خواهد بود. نحوه مراقبت شما از دندان ها نیز تاثیر زیادی بر روی عمر مفید روکش دندان خواهد گذاشت. در کل هر زمان که روکش دندان زیبایی اولیه خود را از دست داد و رنگ آن تغییر کرد، زمان عوض کردن روکش دندان فرا رسیده است. مواردی مانند دندان درد، ورم اطراف لثه و پسروی لثه اطراف دندان روکش شده هم به شما می گوید که زمان تعویض روکش فرا رسیده است.

اما برای این که عمر روکش های دندان را افزایش دهید و این روکش‌ها مدت زمان بیشتری حالت اولیه خود را داشته باشند و یا در طول استفاده زیبایی اولیه خود را حفظ کنند لازم است که یکسری مراقبت ها را انجام دهید.

 

  • استفاده از مسواک های نرم
  • ممنوعیت خوردن غذاهای سفت و آجیل که باعث شکسته شدن روکش شوند؛ علی الخصوص در روزهای اولیه
  • مسواک زدن بعد از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه
  • مراجعه به دندانپزشک برای چکاپ
  • استفاده از نخ دندان
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)