قیمت لمینت دندان و مراقبت های بعد از آن

پیش از پاسخ دادن به این سوال ابتدا لازم است که با لمینت دندان، انواع آن، مزایا و معایب و موارد دیگر آشنا شوید. پس با ما همراه باشید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یا ونیر یک روکش نازک و همرنگ دندان بوده که برای بهبود زیبایی لبخند و ایجاد ظاهر زیباتر برای فرد انجام می‌شود. قطعات کوچک لمینت با قرار‌گیری بر روی دندان موجب می‌شوند که رنگ، شکل، اندازه و طول دندان متناسب با سلیقه و وضعیت دندان فرد شود. یکی از برجسته‌ترین مزایا لمینت، زیبایی است. اما این عمل مزیت‌های دیگری هم دارد و آن رفع عیوب متفاوت می‌باشد. من جمله این عیوب که با لمینت رفع می شوند، همتراز کردن دندان ها و افزایش مقاومت و قدرت دندان نسبت به مینای دندان است. لمینت از دو جنس پرسلن چینی یا مواد کامپوزیتی رزین می باشد. بهتر است برای انجام لمینت به سراغ لمینت های چینی بروید؛ چرا که در مقابل لکه ها مقاومت بالاتری دارند. ویژگی دیگری که لمینت جنس پرسلن دارد، بازتابش نور و شباهت ظاهری به دندان طبیعی است. و البته همین عامل طبیعی بودن موجب شده تا افراد این گزینه را ترجیح دهند. 

انواع لمینت دندان

لمینت دندان را به طور کلی در دو دسته جای می‌دهند. لمینت ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی

  • لمینت ونیر کامپوزیت

لمینت کامپوزیتی به تراش دندان نیاز ندارد. رنگ و ضخامت کمی هم دارد. دیگر مزیتی که کامپوزیت ونیر به همراه دارد، ایجاد یک لبخند زیبا برای فرد خواهد بود.

  • لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی نسبت به ونیز کامپوزیت قیمت بالاتری دارد. در اکثر اوقات برای انجام لمینت سرامیکی به تراش دندان و فرم دهی نیاز است. لمینت سرامیکی در لابراتوار ساخته شده اما کامپوزیت در مطب نیز قابل اجرا است. اما چرا افراد لمینت را انتخاب می‌کنند؟ جنس، شفافیت بالا، تنوع در رنگ و ایجاد یک ظاهر زیبا من جمله فاکتورهایی است که افراد را به سمت انجام لمینت سرامیکی سوق می دهد. یکی دیگر از مزایا لمینت سرامیکی که باید به آن اشاره کرد، کیفیت و ماندگاری بالای این نوع لمینت است.

کاربرد لمینت دندان

کاربرد لمینت دندان در زیبایی خلاصه نمی شود و در بالا هم به آن اشاره کردیم. کاربردهای دیگری که انواع لمینت دندان دارند و فرد ملزم به انجام آن است به شرح زیر می‌باشد:

اگر دندان اصلی فرد دارای نقص در شکل و رنگ است، باید از لمینت دندان استفاده کند؛ این تغییر رنگ بر اثر عوامل مختلفی می‌تواند رخ داده باشد

  • تغییر دندان بر اثر ساییدگی
  • دندان ترک خورده و شکسته
  • دندان ناهموار، نامنظم، نا مرتب و فاصله دار
  • لمینت دندان روشی است که برای بستن فاصله میان دندان ها هم کاربرد دارد.

آیا همه افراد می توانند از لمینت دندان استفاده کنند؟

از آنجایی که قیمت لمینت دندان فوق العاده بالا بوده، افراد کاندید این روش از انجام آن سر می‌زنند. اما در مقابل افرادی هستند که از این روش برای زیبایی بیشتر دندان ها استفاده می‌کنند. اما باید توجه داشته باشید که لمینت دندان به همه افراد توصیه نمی شود و برای همه مناسب نیست.

افرادی که نمی توانند لمینت کنند:

  • پوسیدگی دندان بر اثر عوامل مختلف مخصوص بیماری لثه فعال
  • ضعیف بودن دندان ها در اثر پوسیدگی، پرکردن و شکستگی
  • کمبود مینا روی سطح دندان
  • افرادی که دندان قروچه می کنند با ساییدن دندان باعث ترک خوردن و شکستن روکش می شوند، پس لمینت دندان برای آن‌ها مناسب نیست.

آشنایی با مزایا لمینت دندان

  • بهبود طرح لبخند و ایجاد زیبایی دو چندان برای فرد

از آنجایی که دندان سالم  و لبخند زیبا تاثیر زیادی بر چهره هر فرد دارد و یکی از معیار‌های زیبایی شناختی به حساب می‌آید، لمینت دندان اعتماد بنفس شما را چندین برابر می کند. لمینت بر روی دندان های زرد یک پوشش ایجاد کرده و طرح لبخند را زیبا و اصلاح می کند.

  • تراش کم نسبت به روش های دیگر

برخی از روش هایی که برای زیبایی و اصلاح لبخند انجام می شوند، مقدار زیادی از تاج دندان تراش داده می شود. تراش تاج دندان در لمینت نسبت به نمونه های مشابه بسیار کمتر است؛ و همین مقدار تراش هم به دندان آسیب نمی رساند.

  • مقاومت در برابر تغییر رنگ

مقاومتی که روکش لمینت در برابر تغییر رنگ  و زرد شدن دارد، یکی از بهترین مزایا لمینت است. اگر فرد نکات بهداشتی را رعایت کند و به رژیم غذایی خود نیز توجه کافی داشته باشد، طول عمر لمینت دندان بالاتر رفته و تا مدت‌ها درخشندگی لمینت ها باقی خواهد ماند.

  • طبیعی بودن

شما می توانید لمینت را در رنگ های مختلفی خریداری کنید. اگر به دنبال حالت طبیعی هستید می توانید نزدیک ترین رنگ به دندان طبیعی را برای روکش لمینتی خود انتخاب نمایید.

طول درمان کوتاه مزیت دیگری است که لمینت را به یک روش پر طرفدار تبدیل کرده است.

شناخت عوارض و مشکلات لمینت دندان

عمدتا لمینت دندان مشکل و عوارض خاصی ندارد. بسته به حساس بودن هر فرد ممکن است که یکسری حساسیت ها ایجاد شود. و یا این که در صورتی که مراحل لمینت دندان به درستی انجام نشود و یا فرد غیر متخصص آن را انجام دهد، مشکلات زیر به وجود خواهد آمد.

  • التهاب لثه

در صورتی که بعد لمینت دندان با این مورد مواجه شدید، به آن بی توجه نباشید. این مساله بسیار مهم و جدی است. اگر لمینت در جای درست خود قرار نگیرد موجب التهاب لثه و خونریزی لثه می شود.

  • بد بویی دهان

در صورتی که اصول و مراحل لمینت به درستی انجام نشود، دهانتان بوی بد خواهد گرفت. باید تمامی نکات بهداشتی در مورد لمینت دندان را رعایت کنید. همانطور که دندان طبیعی به مراقبت نیاز دارد، دندان لمینت شده هم به مراقبت نیازمند است.

معایب لمینت دندان چیست

  • غیر قابل ترمیم بودن

لمینت دندان برخلاف کامپوزیت غیر قابل ترمیم است. در صورتی‌که دندانی شکسته شود و یا دچار پریدگی گردد امکان تعویض و ترمیم آن وجود ندارد.

  • تراشیدن دندان
  • برگشت پذیر نبودن لمینت

یکی دیگر از معایب لمینت دندان است. از آنجایی که یک لایه سطحی دندان تراشیده می شود بعد از مدتی نمی توان آن را برداشت و چیز دیگری را جایگزین آن کرد. اگر به دنبال تغییرو تحول هستید به دنبال لمینت نروید و روش های دیگر مانند کامپوزیت دندان را امتحان کنید.

  • قیمت بالا

روش انجام و مراحل لمینت دندان 

برای انجام لمینت دندان لازم است که طی سه بار به مطب دندانپزشکی بروید. دفعه اول مراجعه به پزشک و انجام مشاوره است. دفعات بعدی برای اماده سازی و کارگذاشتن لمینت می باشد.

مرحله اول

در اولین مرحله لمینت دندان که به مشاوره مراجعه می کنید، باید اهداف و خواسته های خود از لمینت دندان را با دندانپزشک مطرح کنید. با توجه به خواسته های شما، دندانپزشک معاینه را انجام داده و بهترین نوع لمینت را پیشنهاد می دهد. گاهی اوقات شاید لازم باشد که برای بررسی دقیق تر با اشعه ایکس تصویر برداری شود و بعد یک نمونه تصویر رنگی به شما داده می شود تا نتیجه بعد لمینت را ببینید.

آماده سازی دومین مرحله از مراحل لمینت دندان

لمینت دندان به جای مینای دندان قرار می گیرد. به همین علت باید مقداری از مینای دندان برداشته شود تا جا برای قرار دادن لمینت دندان باز شود. بعد تراشیدن مینا، دندانپزشک قالب یا یک مدل از دندان شما را تهیه کرده و برای آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال میکند تا لمینت در لابراتوار ساخته شود. مدت زمانی که برای ساخت لمینت لازم است 2 تا 4 هفته خواهد بود. در این فاصله دندانپزشک از روکش موقت برای پوشاندن دندان استفاده می کند.

سومین مرحله از مراحل لمینت دندان، اتصال (Bonding)

مرحله آخر هم قراردادن لمینت روی دندان بوده که دندانپزشک برای انجام این کار به چسب دائمی نیاز دارد. البته قبل از چسباندن دائمی از سیمان مخصوص استفاده می کند تا بررسی ها انجام گردد. با سیمان می توان رنگ روکش را هم تنظیم کرد و دندان ها را جلا داد تا اتصال قوی تر شود. بعد از سیمان گذاری، از یک رزین حساس به نور استفاده می کند. نور خاصی به سیمان تابیده می شود تا سیمان سفت شود. در نهایت ردیف دندان بررسی شده و تنظیمات لازم انجام می گردد. مراحل لمینت دندان نسبت به کامپوزیت طولانی تر است اما نتیجه شگفت انگیزی در انتظار فرد خواهد بود.

مراقبت‌های بعد از انجام لمینت دندان:

  • رعایت اصول بهداشت دهان و دندان
  • روزی دوبار مسواک زدن
  • استفاده روزانه از نخ دندان
  • شستشوی دهان با دهان شویه
  • سیگار نکشیدن
  • مصرف نکردن غذاهای سفت و خشک
  • عدم مصرف نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه

طول عمر لمینت دندان

تخصص و کاربلد بودن دندانپزشک تاثیر زیادی روی طول عمر لمینت می گذارد. اگر لمینت به درستی انجام نشود، شکسته می شود و لازم است که مجدد به دندانپزشک مراجعه کنید. انجام مجدد این کار هم طاقت فرسا و آزاردهنده بوده و هم هزینه اضافه می‌تراشد. پس حتما لازم است که به دندانپزشک ماهر و متخصص مراجعه کنید تا جلوی آسیب های احتمالی را بگیرید. اگر بهداشت و مراقبت های مخصوص لمینت را رعایت کنید، طول عمر لمینت بین 10 تا 15 سال خواهد بود. نگهداری از لمینت مراقبت خاصی نیاز ندارد فقط کافیست برای افزایش طول عمر لمینت به نکات گفته شده در قسمت مراقبت ها توجه کنید.

قیمت  لمینت در سال 1401

یکی از رایج‌ترین سوالات بیماران، قیمت لمینت است. قیمت لمینت در مقایسه با کامپوزیت بیشتر است. تعرفه دندانپزشک، کلینیک انتخابی، نوع مواد لمینت و هزینه لابراتوار از فاکتورهایی هستند که بر روی قیمت لمینت تاثیر می‌کذارند. برای اطلاع از قیمت لمینت در سال 1401 می توانید به سایت دندونیاب مراجعه کرده و از قسمت محصولات قیمت ها را ملاحظه فرمایید. هم چنین می توانید با کارشناس فروش تماس بگیرید. نکته دیگر در مورد قیمت لمینت دندان، تعداد دندان است. اگر لمینت را برای زیبایی انجام می دهید، جلوی آینه بایستید، لبخند بزنید و ببینید چه تعداد از دندان های شما نیاز به لمینت دارند.

لمینت دندان از کجا بخریم؟

اگر شما مسئول خرید کلینیک دندانپزشکی هستید و یا یک متخصص دندانپزشک هستید و به دنبال مواد لمینت خوب می گردید، آن را از مجموعه دندونیاب پیدا خواهید کرد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)