در مراکز دندانپزشکی از انواع مواد دندانپزشکی برای ترمیم و زیباسازی دندان ها استفاده می‌شود از جمله آمالگام دندانپزشکی، که هر کدام ویژگی و کارایی مختلف و مخصوص به خود را دارند. این مواد در مارک ها و کیفیت های مختلف در بازار عرضه و به فروش می‌رسند. دانستن و آشنایی با این مواد به شما کمک می‌کند که درک بهتری از آنها داشته باشید. در این مقاله میخواهیم شما را با چند نمونه از مواد دندانپزشکی آشنا کنیم.

ماده دورالیت چیست؟

دورالیت ماده ای برای قالب گیری بوده که دارای بافتی نرم است به همین دلیل برای افرادی استفاده می‌شود که فاقد دندان هستند. خمیر به کار رفته در این ماده به دلیل روان و نرم بودن بسیار، جهت قالبگیری های اختصاصی انجام می‌گیرد.

 کاربرد و ویژگی آمالگام دندانپزشکی

دندان ها در اثر عوامل مختلف مانند: رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، برخی عوامل ارثی، خوردن غذاهای سرد و گرم و.... دچار پوسیدگی و از بین رفتن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. جامعه دندان پزشکان از ماده آمالگام برای ترمیم و پر کردن دندان آسیب دیده استفاده می‌کنند و آن را بدون ضرر اعلام کرده اند. بیشتر از صد سال است که از این ماه در علم دندانپزشکی استفاده می‌شود که بسیار انعطاف پذیر است.

آمالگام دندانپزشکی ماده ای است که دارای مقدار بسیار زیادی جیوه است که به حالت مایع وجود دارد و از ترکیبات دیگری مانند: مس و نقره و قلع در این ماده استفاده شده است. ماندگاری این ماه تا ده سال تضمین شده است.

از مزایای استفاده از آمالگام دندانپزشکی در رفع مشکلات دندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا
  • کوتاه بودن زمان ترمیم دندان با استفاده از این مواد برای کسانی که نمیتوانند زیاد بنشینند
  • ماندگاری طولانی

از معایب استفاده از این مواد میتوان گفت:

  • رنگ تیره آن
  • تخلیه شدن قست زیادی از دندان برای جایگذاری این مواد

کاربرد طلا در دندانپزشکی چیست؟

فلز طلا به دلیل ویژگی های فیزیکی و شیمیایی که دارد از جمله فلزات پرکاربرد پزشکی می‌باشد که حدودا دو درصد این تقاضا در دندانپزشکی ها مصرف می‌شود. فلز طلا نه تنها سمی نبوده بلکه به دلیل مقاومت و دوامی که دارد از دندان در برابر پوسیدگی و شکستگی محافظت می‌کند. علاوه بر آن طلا به دلیل شکل پذیری و عمر بالا و خطر نداشتن برای سلامتی انسان مورد توجه پزشکان قرار گرفته است. البته باید توجه داشت که استفاده از فلز طلا معایبی مانند: قیمت بالا و از بین بردن زیبایی دندان و تاثیر مخرب بر قطب های الکتریکی بدن به همراه دارد.

کاویزول برای پر کردن دندان

از بین دیگر مواد دندانپزشکی می‌توان به کاویزول ماده ای با قوام خمیری که برای پر کردن موقت دندان به کار می‌رود اشاره کرد. که به دلیل اینکه با بزاق دهان سخت می‌‌شود برای ترمیم موقت بین جلسات آماده سازی دندان استفاده می‌شود. ماده کاویزول حاوی ترکیباتی چون کلسیم سولفات و زینک اکساید و زین سولفات و زرین می‌باشد.  این ماده تحمل فشار معمول برای جویدن را دارد.

مزیت تمباند در دندانپزشکی

تمباند ماده ای سیمانی برای چسباندن قطعات ترمیمی دندان می‌باشد و به دلیل نامحلول بودن آن در دهان و تحمل فشار ناشی از جویدن موادغذایی از ویژگی های این مواد است که باعث استفاده آن در دندانپزشکی ها شده است.

تفاوت پودر زینک اکساید و کلسیم هیدروکساید

پودر زینک اکساید یکی دیگر از مواد دندانپزشکی است که به دلیل ترکیباتی که دارد ضد درد است و به همین دلیل از آن برای پانسمان و به عنوان آستر در زیر کامپوزیت استفاده می‌شود. پودر کلسیم هیدروکساید به دلیل خاصیت ضدباکتریایی که دارد برای درمان ریشه دندان استفاده می‌‌شود. این ماده به راحتی به حالت خمیری درمی‌آید که در کانال ریشه جریان پیدا می‌کند و به راحتی با شست و شوی از ریشه خارج می‌شود.

بریج دندان در چه زمانی استفاده می‌شود؟

زمانی که فضای بین دو دندان خالی می‌شود دندان پزشک از ماده ای به نام بریج استفاده می‌کند زیرا خالی شدن بین دو دندان به مرور زمان بر روی تمام دندان ها تاثیر می‌گذارند. بریج نوعی پرکردگی است که به صورتی ترمیمی اما به صورت دائم قرار می‌گیرد. ریچ برای ثابت ماندن و حرکت نکردن از دو دندان کناری به عنوان ستون استفاده می‌شود.

ایرالژین و نوع بسته بندی آن

ایرالژین یک ماده دندانپزشکی مناسب برای قالبگیری انواع قالب ها و مدل ها است که در این ماده از الاستیسیته بالا استفاده شده است. این مواد در دو نوع تولید می‌شود :

ایرالژین معمول:  این نوع در فویل آلومینیومی بسته بندی  و عرضه می‌شود.

ایرالژین سوپ: این نوع برای اینکه قابلیت نگهداری به مدت طولانی را دارا باشد در ظروف پلی پروپیلن تولید می‌شود.

خمیر پروفیلاکسی چیست؟

یکی از مواد دندانپزشکی برای رفع جرم و تمیز کردن دندان است. همان‌طور که گفته شد این ماده برای صافی و صیقل دادن به دندان استفاده می‌شود که پزشک می‌تواند از آن در تعداد مراجعه بیمار استفاده کند . البته قدرت این مواد کم بوده و صیقل دادن به سطح دندان حداقل می‌باشد.

اوژنول تسکین دهنده

این ماده در دندانپزشکی به عنوان یک مواد برای تسکین درد بیمار می‌باشد که البته با ترکیب آن با زینک اکساید یک مواد دندانپزشکی مغلوب را برای پانسمان تشکیل می‌دهد.

نتیجه گیری

دندان یکی از مهم ترین ویژگی ظاهری افراد به شمار می‌رود که باید در سلامتی و بهداشت آن تلاش کنند. ترمیم و پرکردن دندان به شکل ظاهری و عملکرد دندان آسیب دیده کمک می‌کند که این ترمیم ها با مواد دندانپزشکی مختلف قابل انجام است. مواد ترمیمی دندان ها به دو دسته کلی آمالگام و کامپوزیت ها تقسیم بندی شده است. انتخاب و استفاده از این مواد دندانپزشکی ها به شدت آسیب دیدگی دندان و در نهایت انتخاب شما بستگی دارد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)