دندانپزشکی یکی از مشاغل و رشته های پزشکی بسیار حساس و مهم است که از ابزار و وسایل زیادی در طول روز استفاده میکند. این ابزار و وسایل دارای تنوع زیادی است که تمامی این ابزار معمولا برای یک بیمار مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله سعی داریم در مورد تجهیزات دندانپزشکی و آشنایی با ابزار های دندانپزشکی و کاربرد آنها صحبت کنیم و به بررسی آنها بپردازیم. اگر به عنوان یه مراجعه کننده به دندانپزشک و یا یک دستیار با حتی یک فارق التحصیل رشته دندانپزشکی این مقاله را میخوانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

معرفی و بررسی ابزار و تجهیزات دندانپزشکی

فکر میکنم حتی برای یک بار هم که شده به مطب دندانپزشکی مراجعه کردید و خدمات دندانپزشکی دریافت نموده اید. از یک معاینه ساده تا جراحی و پرکردن دندان نیازمند ابزار و وسایل مخصوص است که در زمان ورود شما معمولا در یک سینی در کنار دست دندانپزشک قرار میگیرد و در طی درمان دندانپزشک از آنها استفاده میکند. در این مقاله به راهنمای کامل وسایل دندانپزشکی و کاربرد آنها خواهیم پرداخت.

دستگاه ساکشن؛ برای تخلیه آب و مایعات داخل دهان

در زمان ورود و خوابیدن بر روی تخت درصورتی که کار شما فرا تر از معاینه باشد، دندان پزشک لوله ی خمیده ای را که دستگاه ساکشن نام دارد و بصورت یکبار مصرف و استفاده شخصی هر فرد است را در دهانتان قرار میدهد که وظیفه آن تخلیه آب دهان و خون و خون آبه جاری شده در دهان است که معمولا در زمان جراحی لثه و یا جراحی دندان عقل در دهان جاری میشود.

قدرت مکندگی و شاکشن دستگاه ساکشن متفاوت است، به عنوان مثال در عمل های جراحی مربوط به عمل های لثه و جراحی دندان عقل باید از ساکشن های قدرتمندتری استفاده کرد چون مقدار خونریزی بیمار بیشتر از سایر عمل های دیگر دندان است.

دستگاه ساکشن


انبرک دندانپزشکی؛ کاوشگر دندان برای پیدا کردن بیماری

انبرک دندانپزشکی برای پیدا کردن پوسیدگی های دندان استفاده می‌شود. گاهی اوقات نیز به منظور پیدا کردن بیماری های لثه ای هم از آن استفاده می‌کنند. انبرک دندانپزشکی دارای انواع مختلفی است و به دو دسته ضخیم و منعطف تقسیم می‌شود. با استفاده از انبرک قسمت های پوسیده دندان را شناسایی می‌کنند. برای تراشیدن جرم دندان هم از آن استفاده می‌شود.

انبرک دندانپزشکی

سرنگ دندان؛ برای تزریق دارو به لثه‌ها

برای استفاده از داروی بی حسی باید از سرنگ دندان استفاده کرد.سوزن سرنگ های دندان از سرنگ های معمولی بلند تر هستند تا به راحتی تزریق انجام شود. یک مدل سرنگ هم وجود دارد که برای پاشیدن آب است تا محیط دندان از ضایعات پاک شود و بعد از آن از سرنگ هوا محیط دندان را خشک می‌کنند و دندان را برای عمل های جراحی توسط پزشک آماده می‌کنند.

سرنگ دندانپزشکی

آینه دندانپزشکی

آینه دندانپزشکی از مهم‌ترین وسیله های دندانپزشکی بوده و دارای دو کاربرد است. از مهم‌ترین کاربرد آن بررسی دهان و دندان و معاینه دندان های عقب است، چون دندان ها به راحتی قابل مشاهده نیستند پس این وسیله کمک بسیار زیادی می‌کند تا بتوان داخل دهان را به راحتی مشاهده کرد و مشکل بیمار را بررسی نمود. از کاربرد های دیگر آینه دندانپزشکی  جابه جایی زبان بدون استفاده از دست و انگشت است، در این حالت پزشک به راحتی می‌تواند زبان بیمار را در جهت های مختلی جابه جا کند. آینه ها دارای دو سری هستند که یک سر آن‌ها آینه مقعر و سر دیگر آن آینه معمولی به کار رفته است. اولی برای بزرگتر نشان دادن است و قسمتت دیگر هم برای این است که دقیق تر تصویر قابل مشاهده باشد.

آینه دندانپزشکی

ابزار جرمگیری و اسکیلر دندانپزشکی

انبرک دندانپزشکی برای برداشتن جرم ها و پلاک های دندان اما به طور مختصر است. اسکیلر برای برداشتن جرم روی دندان ها و پلاک های انباشته شده است. اکثر  بیمارانی که به جرم گیری دندان نیاز دارند دارای مشکلات بیشتری در لثه خود هستند. زمانی‌که خوراکی می‌خورید ذرات ریز مثل شکر و اسید ها به دندان می‌چسبد و باعث به وجود آمدن باکتری می‌شوند. این باکتری ها برای لثه و دندان بسیار مضر هستند و باعث پوسیدگی دندان ها می‌شوند. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان باعث جلوگیری از به وجود آمدن جرم دندان می‌شود اما در برخی مواردبرای پاک کردن جرم دندان ها باید از ابزار های پیشرفته تر و قدرتمند تر استفاده کرد. اسکیلر می‌تواند پلاک ها را بتراشد و جرم دندان ها را از بین ببرد.

ابزار جرمگیری و اسکیلر دندانپزشکی

تری و سینی دندانپزشکی و سینی‌های مخصوص جراحی
پنس دندانپزشکی؛ برای جا به جایی گاز در دهان
تابوره در دندانپزشکی؛ صندلی دندانپزشک
فورسپس دندانپزشکی
قالب‌های دندانپزشکی؛ برای محافظت‌های دندانی
الواتور دندانپزشکی
رول‌ها و باندهای استریل؛ برای تمیزی و پاکیزگی تجهیزات دندانپزشکی
سرساکشن دندانپزشکی
سری‌های HVE و LVE؛ وسیله‌ای برای تخلیه مواد دهان
پروپ پریودنتال؛ عمق سنجی دقیق
هندپیس دندانپزشکی
football burnisher؛ برای تمیز کردن و فرم‌دهی به آمالگام
Interproximal condenser؛ برای ترمیم مواد آمالگام در دندان
T-ball burnisher؛ برای تراشیدن آمالگام روی دندانپ
Smooth Condenser؛ برای فشردن آمالگام در دندان
هت چت؛ برای پاک کردن دهان
کپسول‌های آمالگام؛ وظیفه پخش مواد در دندان

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)