برای حفظ استحکام دندان هر چند بار که لازم است می توان عمل پرکردن دندان را انجام داد. نکته ای که در مورد جایگزینی پر کردن با پرکننده دیگر وجود دارد این است که باید ساختار دندان کافی برای پشتیبانی از این ترمیم وجود داشته باشد. پر کردن دندان برای ترمیم دندان های فرسوده، پوسیده یا آسیب دیده استفاده می شود.

آنها از موادی ساخته شده اند که می توانند قسمت هایی از دندان آسیب دیده را پر کنند و سپس سفت شوند. مواد پرکردگی دندان انواع مختلف دارد که بسته به شرایط از آنها استفاده می‌شود، درصد بیشتر انتخاب این مواد به دندانپزشک شما بستگی دارد اما در برخی شرایط نظر شما نیز مهم می‌باشد. آمالگام و کامپوزیت هر دو از مواد پرکردنی دندان محسوب می‌شوند که در این مقاله قصد داریم فرق آمالگام با کامپوزیت را برای شما شرح دهیم. پیش از این که تفاوت بین آمالگام و کامپوزیت را بگوییم بهتر است در مورد مواد پرکردنی و سپس آمالگام و کامپوزیت اطلاعاتی را به دست آورید.

مواد پرکردن دندان و نحوه استفاده آن؟

مواد پرکرننده دندان مواد مصنوعی است که برای پر کردن سوراخ ها یا شکاف های مینای دندان های پوسیده، شکسته یا آسیب دیده استفاده می‌شود. انواع مختلفی از مواد وجود دارد که می‌توان از آنها برای پر کردن حفره های دندان استفاده کرد. قبل از انجام پر کردن دندان، دندانپزشک لثه های اطراف دندان آسیب دیده را با آمپول بی‌حسی، بی‌حس می‌کند. پس از چند دقیقه بعد از آمپول، دندان آسیب دیده بررسی می‌شود.

پر کردن بر اساس میزان پوسیدگی یا آسیب دندان تعیین می‌شود. اگر پوسیدگی دندان وجود داشته باشد، نواحی آسیب دیده دندان ها برداشته شده و دندان تمیز، شسته و خشک می‌شود. سپس مواد پرکننده دندان در جایی که ناحیه آسیب دیده بود وارد می‌شود و شکل اصلی دندان ترمیم می‌شود. امروزه از ماده آمالگام و کامپوزیت بیشتر استفاده می‌شود.

فرق آمالگام با کامپوزیت شکل ظاهری آن می‌باشد که همین امر سبب شده انتخاب آنها سخت شود زیرا یکی از ظاهر بهتری و دیگر از کیفیت بهتری برخوردار است. مجموعه دندونیاب توزیع کننده بهترین مواد پرکردنی در ایران است که می توانید انواع مواد پرکردنی درجه یک را با قیمت مناسب سفارش دهید. برای اطلاع از لیست قیمت به بخش محصولات سایت dandonyab.com مراجعه کنید.

آمالگام چیست؟

آمالگام دندان، ترکیبی از جیوه و آلیاژهای مبتنی بر نقره است که، به طور گسترده ای به عنوان یک ماده ترمیم کننده دندان استفاده می‌شود. آمالگام دندان زمانی یکی از رایج ترین مواد مورد استفاده برای پر کردن حفره ها بود. پرکننده‌های آمالگام که به‌عنوان «پرکننده‌های نقره» نیز شناخته می‌شوند، از نظر ظاهری نقره‌ای هستند، اما از نظر ترکیب، نقره نیستند.

آمالگام، ماده کلاسیک پرکننده دندان، آلیاژی است که از مقادیر مختلفی جیوه، نقره، قلع و مس تشکیل شده است. هنگامی که این فلزات به یکدیگر متصل می شوند، خمیری را تشکیل می دهند که به سرعت سخت می شود و جیوه موجود در ساختار آن محصور می شود. این ترمیم‌ها به دلیل قرارگیری آسان، قابل اعتماد، بادوام و ارزان، یکی دیگر از فرق آمالگام با کامپوزیت این است که عمدتا برای دندان‌های خلفی استفاده می‌شوند که زیبایی آن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. امروزه کمتر از قبل ماده آمالگام مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا دندانپزشکان سعی بر این دارند برای ترمیم دندان ها بیشتر از مواد پرکننده هم رنگ دندان استفاده کنند.

کامپوزیت چیست؟

پرکننده های کامپوزیت از ترکیبی از پلاستیک غیر سمی، همرنگ دندان و شیشه پودری تولید می‌شوند. آنها برای ترمیم دندان های شکسته یا پوسیده مورد استفاده قرار می‌گیرند و دوام و استحکام را برای این نواحی ضعیف فراهم می‌کنند. پرکننده های کامپوزیت را می توان بر روی دندان های جلو یا عقب اعمال کرد. هنگامی که پرکننده کامپوزیت شما نصب و براق شد، دندان شما می تواند با تمام زیبایی های یک دندان طبیعی انسان، عملکرد طبیعی خود را از سر بگیرد.

از آنجایی که پرکننده‌های کامپوزیت همرنگ دندان هستند، اغلب اولین انتخاب برای پر کردن نواحی آسیب دیده در دندان‌های برجسته و قابل رویت مانند براده‌هایی در دندان‌های جلویی یا دندان نیش هستند. و از آنجایی که پرکننده های کامپوزیت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به فلز دارند، می توان از آنها برای انواع وسیع تری از ترمیم دندان، از تراشه گرفته تا حفره و ترک استفاده کرد. کامپوزیت ها امروزه در بین مردم بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرق آمالگام با کامپوزیت چیست؟

در مقایسه با سایر مواد مانند آمالگام نقره، پرکننده های کامپوزیت می‌توانند بسیار مفیدی داشته باشند. اگر به پرکننده نیاز دارید، پرکننده رزین کامپوزیت می‌تواند جایگزینی مقرون‌ به ‌صرفه‌تر و طبیعی‌تر نسبت به آمالگام فلزی باشد. از اصلی ترین فرق آمالگام با کامپوزیت در ظاهر و رنگ آن می‌باشد که یکی نقره‌ای و دیگری سفید است. آنها اغلب به عنوان پرکننده های نقره یا فلز شناخته می شوند.

در مقایسه با رزین کامپوزیت، این نوع پرکننده مقرون به صرفه تر است و نتایج طولانی تری ارائه می دهد. پرکردگی‌های کامپوزیتی که به عنوان پرکننده های همرنگ دندان نیز شناخته می‌شوند، از ترکیب اکریلیک و سرامیک ساخته شده اند که می‌توانند به شکلی متناسب با مینای دندان طبیعی شما ترکیب شوند. مهم ترین تفاوت آمالگام و کامپوزیت این است که رزین کامپوزیت ترمیم زیبایی را ارائه می دهد.

همچنین نیاز به برداشتن مینای دندان و آماده سازی کمتری دارد که به شما امکان می دهد تا حد ممکن ساختار طبیعی دندان خود را حفظ کنید. یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد تفاوت بین آمالگام و کامپوزیت شده، قیمت این محصولات است که بسته به کیفیت محصول متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از لیست قیمت آمالگام و کامپوزیت به بخش محصولات مراجعه کنید و یا با کارشناسان فروش تماس حاصل فرمایید.

تفاوت بین آمالگام و کامپوزیت برای پر کردن دندان

امروزه مراقبت از دندان به تکنیک ها و مواد مختلفی نیاز دارد. این انتخاب‌ها باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد مناسب‌ترین گزینه برای خودتان و اطرافیانتان در نظر گرفته شوند و به ‌طور کامل با دندانپزشک در میان گذاشته شوند. یکی از رایج ترین روش های انجام شده پر کردن است. دو ماده محبوب برای پر کردن دندان وجود دارد: آمالگام و کامپوزیت. هر دو مزایا و معایب خود را دارند.

تفاوت بین آمالگام و کامپوزیت این است که: آمالگام از نقره، روی، مس، قلع و جیوه تشکیل شده است. این ماده بادوام است زیرا می تواند حدود ده تا پانزده سال دوام بیاورد. همچنین قوی تر و مقرون به صرفه تر از همتای رزین کامپوزیت خود است. از دیگر تفاوت بین آمالگام و کامپوزیت این است که پرکننده کامپوزیت از آمالگام محبوب‌تر است، زیرا در سایه‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند با رنگ طبیعی دندان مطابقت داشته باشد، بنابراین از نظر زیبایی‌شناسی این مورد برای بسیاری از بیماران ترجیح داده می‌شود. این ماده به طور رایج در دندان های جلویی استفاده می شود.

نتیجه گیری

تحقیقات زیادی به طور مداوم در مورد بهبود مواد کامپوزیت و اتصال آنها به دندان انجام می شود، بنابراین پرکردگی های کامپوزیت امروزی به اندازه آمالگام ها دوام می آورند. استفاده از پرکننده های کامپوزیت نیز به یک دندانپزشک خوب نیاز دارد زیرا به تکنیک حساس است و زمان بیشتری را در صندلی نسبت به آمالگام می برد. در این مقاله با فرق آمالگام با کامپوزیت آشنا شدید و متوجه شدید امروزه کامپوزیت ها با اینکه کیفیت پایین تری نسبت به آمالگام ها دارند اما کاربرد بیشتری نسبت به آنها خواهند داشت زیرا از زیبایی بیشتری برخوردار هستند.

از گذشته بیشتر دندانپزشکان به دلیل کمبود تنوع مواد پرکننده دندان از آمالگام ها در این بخش استفاده می‌کردند اما با پیشرفت بشر در زمینه های مختلف و تولید انواع مواد دندانپزشکی، استفاده مداوم و زیاد از یک ماده به صورت چشم گیری کاهش داشته است. شما اگر خود یک دندانپزشک هستید و رضایت بیمارتان برای شما اهمیت زیادی دارد می‌توانید با خریداری از مجموعه ما بهترین مواد دندانپزشکی را برای بیماران خود تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)