ضرورت ضد عفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی

از آنجایی که برخی از وسایل دندانپزشکی یکبار مصرف نیستند و برای همه بیماران از همان یک وسیله استفاده می‌شود، لازم است تا بعد از اتمام کار دندانپزشکی، تمامی ابزارهای مصرفی با استفاده از مواد ضدعفونی کننده دندانپزشکی در دستگاه ضدعفونی وسایل دندانپزشکی تمیز و عاری از هرگونه باکتری و ویروس شود. دندانپزشکان به این مساله توجه زیادی دارند و بعد اتمام کار، تمیز کردن وسایل، ضدعفونی ابزار دندانپزشکی و استریل لوازم را از مهم ترین کارها می دانند. روشی که امروز برای ضدعفونی وسایل دندانپزشکی استفاده می‌شود، متفاوت از روش های سنتی و قدیمی است. در حال حاضر ضدعفونی ابزار دندانپزشکی و ضدعفونی یونیت دندانپزشکی با استفاده از یکسری دستگاه های ضدعفونی و مواد ضدعفونی کننده مخصوص انجام می‌گیرد. مواد ضدعفونی دندانپزشکی انواع مختلفی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد. اسپری ضدعفونی کننده در دندانپزشکی یک نمونه از این مواد بوده که به دلیل استفاده راحت، کاربرد زیادی در کلینیک ها دارد.

ضرورت ضد عفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی

تفاوت استریلیزاسیون و ضد عفونی‌کردن

میکروب زدایی در مراکز درمانی اهمیت زیادی دارد؛ مطب دندانپزشکی محل رفت و آمد بیماران مختلفی است. از آنجا که می دانید تمامی مراحل درمان بر روی دهان انجام می گیرد و دهان هم مسیر انتقال میکروب و آلودگی هاست، پس رعایت بهداشت در مطب دندانپزشکی اهمیت بالایی دارد.  برای این کار از دو روش ضدعفونی کردن و استریلیزاسیون استفاده می‌شود. شیوه انجام این دو روش متفاوت از همدیگر بوده و هر کدام هم کاربرد خاصی دارند. در استریلیزاسیون تجهیزات دندانپزشکی، تمامی میکروب ها حذف می شود. اما همان‌طور که گفتیم در ضدعفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی فقط تعدادی از عوامل میکروبی از بین می روند. محلول ضد عفونی کردن دندانپزشکی سه درجه مختلف دارد: درجه قوی، متوسط و ضعیف. اما استریلیزه کردن فاقد درجه بندی است. پس در کلینیک های دندانپزشکی و همچنین مطب ها هم مبحث استریل سازی تجهیزات اهمیت زیادی دارد.

برای تضمین سلامت بیماران و همکاران خود از مواد ضدعفونی دندانپزشکی که کیفیت بالا و قیمت مناسبی دارند، استفاده کنید. برای خرید این ابزار و مواد می توانید از طریق دندونیاب سفارش خود را ثبت نمایید. برای اطلاع از قیمت ضدعفونی کننده دندانپزشکی با کارشناس فروش تماس بگیرید.

تفاوت استریلیزاسیون و ضد عفونی‌کردن

استریلیزاسیون تجهیزات در دندان‌پزشکی چگونه انجام می گیرد؟

تمامی دندانپزشکان ملزم به این هستند که تمامی تجهیزات دندانپزشکی  و لوازم مصرفی را بعد از ضدعفونی کردن، استریل هم بکنند. استریل کردن روشی است که تمامی عوامل بیماری زا زنده و غیرزنده را حدف می کند. در واقع می توان گفت که استریل کردن مطمئن ترین راه برای حذف تمامی میکروب ها از مطب دندانپزشکی است. در مطب دندان‌پزشکی میزان ترشحات عفونی بدن انسان مثل خون و سایر مایعات بدن او بسیار زیاد است، در نتیجه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استریل‌سازی تجهیزات در آن‌ها بسیار مهم است. انجام این کار منجر به این می‌شود که عوامل ابتلا به بیماری های میکروبی مانند کرونا صفر و یا حتی نزدیک به صفر می شود.

مثلا در دوران کرونا اکثر مردم با وجود درد شدید دندان از مراجعه به دندانپزشکی امتناع کردند. چرا که تصورشان این بود که در مطب دندانپزشکی میزان بیماری های عفونی و انتقال آن‌ها بالا است و ممکن است که به کرونا مبتلا شوند. اما روزانه ضدغفونی تجهیزات در دندانپزشکی با استفاده از مواد ضدعفونی کننده و اسپری ضدعفونی کننده انجام می شود. برای ضدعفونی کردن برخی از ابزارها هم از دستگاه ضدعفونی دندانپزشکی که مخصوص بوده استفاده می‌گردد.

استریلیزاسیون تجهیزات در دندان‌پزشکی چگونه انجام می گیرد؟

مواد ضدعفونی کننده در دندانپزشکی

یکی از موادی که برای ضدعفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی استفاده می شود، محلول ها هستند. محلول ضدعفونی کننده در دسته های مختلف قرار می گیرد. درجه های مختلفی از این محصول برای استریل کردن سطوح از آلودگی کاربرد دارند. ابزارهای دندانپزشکی نیز بر اساس سطح خطر دسته بندی می شوند و با توجه به  این موضوع ضدعفونی کردن آن ها با وسیله و مواد مناسب صورت می گیرد.

مثلا برای ابزار هایی که خطر بسیار بالایی دارند و ممکن است بیشترین میزان آلودگی را وارد بدن کنند، از روش حرارت بالا و در نهایت از مواد ضدعفونی کننده سطح متوسط برای بی خطر کردن استفاده می شود. ابزار هایی در دندانپزشکی هستند که با پوست و مخاط دهان تماس دارند که به آنها ابزار نیمه بحرانی گفته می شود. این ابزار به داخل بافت دهان نفودی ندارد و برای استریل آن از روش استریل حرارتی استفاده می شود. برای این ابزار دیگر نیازی به محلول ضدعفونی کننده نیست. اما اگر این وسیله به حرارت حساس باشد از محلول ضدعفونی کننده سطح بالا استفاده می شود. ابزار هایی که درجه خطر آن‌ها کم است، ابزارهایی هستند که فقط با پوست برخورد می کنند و وارد دهان و مخاط فرد نمی شوند. برای این ابزار ها از محلول ضدعفونی سطح متوسط استفاده می شود.

 مواد ضدعفونی کننده در دندانپزشکی

کاربردهای مختلف محلول ضدعفونی کننده

محلول ضدعفونی کننده علاوه بر درجه بندی هایی که دارد و برای ضدعفونی ابزاردندانپزشکی به کار می رود، کاربردهای دیگری نیز دارد که به شرح زیر می باشد:

  • برای ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی که امکان اتوکلاو آن وجود ندارد از این محلول استفاده می شود.
  • استریل کردن سطح های پر خطر که به حرارت و روش های استریل حساس اند.
  • استریل هر سطح که به الکل حساسیت نداشته باشد
  • استریل و ضدعفونی کننده دست دندانپزشک در هر مرحله از درمان
  • سریع الاثرترین ضدعفونی کننده در دندانپزشکی

اسپری ضدعفونی کننده دندانپزشکی سریع ترین اثر را برای پاک کردن سطوح و تجهیزات دندانپزشکی دارد. این اسپری بر پایه الکل و فاقد آلدئید است. استفاده از آن آسان بوده و بی خطر هم هست. در کوتاهترین زمان ممکن طیف وسیعی از محل و سطوح را ضدعفونی می کند. به راحتی و در کوتاهترین زمان در محل پخش شده و هیچ اثری را باقی نمی‌گذارد. برای ضدعفونی یونیت دندانپزشکی، تخت معاینه، سطوح تجهیزات، بخش بستری بیماران و ... از این اسپری استفاده می‌شود.

 کاربردهای مختلف محلول ضدعفونی کننده

نام دستگاه های ضدعفونی وسایل دندانپزشکی

  • دستگاه شستشوی التراسونیک
  • ماشین ظرفشویی پزشکی
  • اتوکلا

ماشین ظرفشویی یکی از دستگاه های ضدعفونی وسایل دندانپزشکی بوده که با مواد شوینده و آب گرم وسایل را تمیز می کند. برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی پزشکی قابلیت خشک کردن هم دارد.

اتوکلاو رایج‌ترین مدل دستگاه استریل کننده حرارتی است و با بخار و فشار بالا وسایل را ضدعفونی می کند.

راهنمای خرید مواد و تجهیزات ضدعفونی کننده دندانپزشکی

با خرید مواد، تجهیزات و دستگاه ضدعفونی کننده باکیفیت این اطمینان خاطر را به بیمار خود بدهید، که هیچ بیماری و ویروسی او را تهدید نمی کند. خرید مواد ضدعفونی کننده در دندانپزشکی و دستگاه ضدعفونی وسایل دندانپزشکی از یک مرجع معتبر اهمیت دارد. بنابراین بدون درنگ این محصول را از سایت دندونیاب خریداری کنید.

قیمت ضدعفونی کننده دندانپزشکی و فاکتورهای موثر بر آن

عواملی مانند برند، درجه کیفیت و نوع مواد ضدعفونی کننده بر روی قیمت اثر می‌گذارند. برخی مراکز فروش مواد ضدعفونی کننده برای کسب سود بیشتر این محصولات را با قیمت بالاتری عرضه می کنند. برای اطلاع از قیمت انواع مواد ضدعفونی کننده دندانپزشکی، تجهیزات ضدعفونی کننده دندانپزشکی و ... به بخش محصولات سایت دندونیاب مراجعه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)