دندان ها به دلیل اینکه نقش زیادی در زیبایی و پاکیزگی دارند، تمیزی و سفید کردن دندان‌ها یکی از مهم ترین موضوعات بشر در حال حاضر است. برای انسان هایی‌که به زیبایی و سلامت دندان خود اهمیت فراوانی می‌دهند. داشتن دندان های بد رنگ و جرم گرفته بسیار دردناک است. امروزه با پیشرفت زیاد در علم پزشکی، می‌توان با انواع روش های سفید کردن دندان ها این مشکل را به کلی از بین برد.

معرفی انواع روش های مختلف سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان ها یکی از روش های پرطرفدار زیبا سازی در ایران شده است که می‌شود با کمترین زمان ممکن و بدون درد و عوارض جانبی از آنها بهرمند شد. این روش ها می‌تواند رنگ و ظاهر دندان را به کلی تغییر دهد و زیبایی دائمی را به لبخند شما بدهند. در این مقاله با انواع روش های سفید کردن دندان ها آشنا خواهیم شد.

روش بیلیچینگ برای سفید شدن دندان

زمانی که شما به پزشک مراجعه می‌کنید در انتخاب انواع روش های سفید کردن دندان ها دچار مشکل می‌شوید. یکی از این روش ها، روش بیلچینگ دندان است؛ که این روش با توجه به اینکه از ماده هایی مثل کاربامید پروکساید و یا هیدروژن پراکسید استفاده می‌شو، باعث رفع مشکلات ظاهری دندان می‌شود. این روش با توجه به اینکه دارای مواد شیمیایی مثل هیدروژن پراکسید و کاربامید پروکساید می‌باشد به دندان نفوذ می‌کند، و با تغییر رنگ عمقی و از بین بردن لک ها و مشکلات دندان، مینا ندان ها را از بین می‌برد و باعث سفیدی دندان شما می‌شود.

ونیر کامپوزیت یا پرسلین چیست؟

یکی دیگر از انواع روش های سفید کردن دندان ها روش ونیر کامپوزیت یا پرسلین است. برخی مواقع سفید کردن دندان حقیقی شما کافی نیست و رضایت شما را به عمل نمی‌آورد. در این زمان باید از روش ونیر کامپوزیت استفاده کنید. این روش از روکش های بسیار نازکی که از جنس کامپوزیت و یا رزین هستند تشکیل شده اند که بر روی دندان اصلی شما قرار می‌گیرند.

البته باید توجه داشته باشید که این روش مانند یک لبخند مصنوعی برای شما عمل می‌کند و تغییری بر روی دندان اصلی شما ندارد و برای درج این روکش باید مقداری از مینای دندان برداشته شود، که این روش در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است.

لمینت دندان گزینه ای برای زیبایی دندان

لمینت هم یکی دیگر از روش های سفید کردن دندان ها به شمار می‌رود. این روش هم مانند ونیر عمل می‌کند با این تفاوت که حجم آن بسیار نازک تر بوده و نیازی به برداشتن مینای دندان اصلی شما نمی‌باشد. این روش که یکی از انواع روش های سفید کردن دندان ها است بین 7 الی 15 سال دوام دارد و باید بعد از گذت این تایم لمینت تعویض شود.

سفید کردن دندان با جرم‌گیری

در روش های سفید کردن دندان ها شما می‌توانید از روش جرم گیری دندان استفاده کنید این روش بیشتر برای از بین بردن سموم و جلوگیری از بیماری های لثه انجام می‌شود. دندان پزشک در جلسات مراجعه بیمار سعی بر این دارد تا با روش جرم گیری فضای میان دندان و لثه را به خوبی از هر گونه آلودگی پاک کند.

این روش زمانی انجام می‌شود که لثه التهاب دارد و پزشک می‌تواند به خوبی به آن قسمت از دندان دسترسی داشته باشد.  همان‌طور که گفته شد این روش برای از بین بردن بیماری های لثه است. اما این روش برای از بین بردن زردی و سفید شدن فوری پلاک دندان هم استفاده می‌شود. البته جرم گیری مانند دیگر روش ها تاثیر فوق العاده ای به همراه ندارد.

مراحل سفید کردن دندان با لیزر

یکی دیگر از انواع روش های سفید کردن دندان ها لیرز دندان است که اگر شما قصد دارید در مدت زمان کوتاه و در یک روز به سفیدی کامل دندان برسید این روش انتخاب مناسبی برای شما است. با توجه به اینکه لیرز مواد شیمیایی موجود در ژل را فعال می‌کند این روش نتایج سریع‌تری نسبت به روش های دیگر دارد. این روش در چند مرحله انجام می‌گیرد:

در مرحله اول، پزشک برای دسترسی به دندان شما یک محافظ پلاستیکی در دهان شما قرار می‌دهد.

در مرحله دوم، دندان پزشک برای جلوگیری از آسیب دیدن و سوختگی لثه شما یک لایه محافظتی بر روی لثه شما قرار می‌دهد، که این لایه از سفید شدن لثه شما در برابر لیزر مقاومت می‌کند.

مرحله سوم،پزشک بعد از تشکیل لایه های محافظتی ژل مخصوص را بر روی دندان های شما قرار می‌دهد. سپس با لیزر کردن ژل شروع به کف کردن می‌کند. این به این معناست که ژل در حال از بین بردن لکه ها و تیرگی دندان های شماست.

در مرحله چهارم دندان پزشک ژل را از دندان شما برمی‌دارد و با یک وکیوم آن را به خوبی از دندان شما پاک می‌کند. پزشک این کراحل را چندین بار تکرار می‌کند تا دندان شما به رنگ دلخوهتان برسد.

این روش که یکی دیگر از انواع روش های سفید کردن دندان است یک روش ایمن و موثر است. بعد از انجام این روش بروز مشکلاتی برای دندان شما بسیار کم است اما ممکن است تا مدت کوتاهی احساس اذیت کمی را داشته باشید.

از فواید سفید کردن دندان ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سفیدی و پاکیزه بودن ظاهر دندان باعث می‌شود هنگام صحبت و لبخند زدن اعتماد بنفس کافی را دشته باشید. سفیدی دندان در ظاهر بسیار اهمیت دارد و باعث می‌شود آراسته تر و حرفه ای تر به نظر برسید. گاهی به دلیل مواردی همچون: سیگار کشیدن، خوردن بیش از اندازه قهوه و..... زیبایی و سفیدی دندان شما را نابود می‌کند و به همین دلیل باعث از بین رفتن روحیه شما می‌شود.

با نگهداری و مراقبت از دندان به زیبایی خود کمک کنید.

بهداشت دهان و دندان از واجبات سلامتی و زیبایی یک فرد به حساب می‌آید. در دنیای امروز که بیشتر از قبل به زیبایی و پاکیزگی اهمیت داده می‌شود داشتن دندان های آسیب دیده و بد رنگ یک مشکل اساسی به شمار می‌آید.

جدا از سفید بودن دندان باید حداقل روزی  2 الی 3 مرتبه برای جلوگیری از پوسیدگی و خرابی دندان مسواک زده و یا از نخ دندان استفاده کنید. همان‌طور که گفته شد، روشهای مختلفی برای سفید کردن دندان وجود دارد. این را بدانید تا زمانی که از روش های تایید شده توسط علم پزشکی استفاده کنید هیچ خطر و نگرانی ای برای شما نخواهد داشت.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)