اگر دندان شما آسیب دیده، پوسیده یا معیوب باشد، ترک ها و نواحی حساس ممکن است باعث درد و ناراحتی شدید به دلیل تحریک عصب در دندان شوند. پر کردن دندان برای ترمیم و بازیابی عملکرد و زیبایی دندان ها استفاده می شود تا بتوانید از آنها برای جویدن غذا و همچنین برای حفظ اعتماد به نفس استفاده کنید.

از آنجایی که حفره ها معمولاً بدون درد هستند (تا زمانی که به یک عصب برسند)، ممکن است تا زمانی که دندانپزشک شما آن را بررسی نکند، متوجه نیاز به پر کردن آن نشوید. او همیشه سعی می کند پوسیدگی را قبل از رسیدن به عصب و ایجاد درد و عفونت، پر کردن و ترمیم دندان ها تشخیص دهد.

بهترین مواد پر کردن دندان

عوامل مختلفی وجود دارد که دندانپزشک باید قبل از پر کردن دندان در نظر بگیرد. بهترین ماده پرکننده به موقعیت دندان در دهان و میزان پوسیدگی دندان در اثر پوسیدگی یا آسیب بستگی دارد. هزینه نیز ممکن است گزینه ای برای بیمار باشد که بسته به پوشش بیمه ای هر فرد متفاوت است. در چنین مواقعی می توانید با دندانپزشک متخصص بیمه مشورت کنید و در مورد دندان آسیب دیده و بهترین ماده پرکننده دندان او صحبت کنید.

برای پر کردن دندان از ماده سیاه استفاده کنیم یا سفید ؟

برای پر کردن دندان جلویی باید از ماده سفید استفاده شود. محال است که هر فردی به پرکردن دندان های جلویی خود با آمالگام با این تنوع و کیفیت بالای ترکیبات دندانی راضی باشد.

کامپوزیت ها و میکروفیلامنت های نانو هیبریدی معمولا برای پرکردن دندان های جلویی استفاده می شوند. این ترکیبات به شدت صیقلی و زیبا هستند. معمولاً از همان مواد سفید کننده دندان در کارهای زیبایی و سفید کردن دندان به روش کامپوزیت ونیر استفاده می شود.

 

انواع مواد پر کردنی برای دندان

1- کامپوزیت رزین

مواد پرکردنی کامپوزیت جزیی از محبوب ترین مواد پرکردنی در این روزها می باشند. بخشی از این دلیل می تواند رنگ آن باشد که با دندان هایتان مطابقت دارد. همچنین نیاز به حذف زیادی از ساختار دندان بخاطر مواد پرکردنی دیگر ندارید. مهم این است که بهداشت دهان و دندان و مراقبت از ان ها در اولویت تان باشد.

 

2- آمالگام دندان

بهترین ماده پرکننده دندان آمالگام است. آمالگام ماده ای است که از چندین فلز فلزات جیوه، روی، قلع و مس ساخته شده است. این ماده دارای استحکام خوب و هزینه کم است. بنابراین برای کودکان بالای شش سال از این ماده برای پرکردن دندان استفاده می شود. پرکردن دندان عمر طولانی دارد و در دراز مدت مشکلی ایجاد نخواهد کرد. پس از پر کردن دندان با آمالگام، باید روی آن یک پوسته قرار دهید. این روکش ها معمولا از دندان های شما محافظت می کنند و باعث ماندگاری بیشتر دندان ها می شوند و به هیچ وجه شکسته و ترک نمی خورند. آمالگام تغییر رنگ داده و پس از مدتی تیره می شود. بنابراین برخی از بیماران از چنین وضعیتی راضی نیستند و هر بار که به آن نگاه می کنند احساس نارضایتی می کنند.

3- پرسلاین یا چینی

پرکردن های پرسلاین بهترین نوع پرکردن دندان هستند، زیرا از دو نوع دیگر قوی تر بوده و طول عمر بیشتری دارند. این نوع پر کردن در برخی موارد تنها گزینه ممکن برای ترمیم دندان به شدت آسیب دیده است. این پرکننده‌ها ظاهر و ظاهری شبیه به دندان‌های طبیعی دارند، اما گران‌تر از سایر پرکننده‌ها هستند.

 4- پرکردن دندان با طلا

ترکیب طلا با سایر فلزات گرانترین ماده ای است که دندانپزشکان برای ترمیم پرکردگی دندان از آن استفاده می کنند. این ترمیم دندان دوام و ماندگاری بالایی دارد.

 

چه چیزی باعث افتادن مواد از روی دندان می شود ؟

برای پرکردن حفره های دندان از انواع مواد مختلف استفاده می شود، در حالی که از روکش های دندانی برای پوشاندن کل تاج دندان (به عنوان مثال، قسمت قابل مشاهده دندان، در خط لثه) استفاده می شود. با گذشت زمان دندان هایی که با روکش یا پرکننده ترمیم شده اند می پوسند. سپس فرد شاهد افتادن مواد پرکننده دندان خواهد بود. پوسیدگی دندان شکل دندان سالم را تغییر می دهد و زمانی که مواد پرکننده پوسیده می شود از دندان جدا می شود.

چه مواردی هزینه پر کردن دندان را تعیین می کند؟

هزینه پرکردن دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

1- نوع ماده ای که برای پرکردن دندان استفاده می شود.

2- میزان تجربه در دندانپزشکی که دندان را پر می کند.

3- محلی که در آن پر کردن انجام می شود.

4- نوع بیمه دندانپزشکی شما همانطور که در بالا ذکر شد، بیمه دندان هزینه های اضافی مربوط به پر کردن کامپوزیت را پوشش نمی دهد.

5- تعداد سطوح دندانی که نیاز به پر کردن دارند. به عنوان مثال، یک دندان ممکن است فقط یک سطح آسیب دیده یا پوسیده داشته باشد، در حالی که دندان دیگری ممکن است یک یا همه سطوح آسیب دیده یا پوسیده داشته باشد.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)