در دستگاه تمیز کننده اولتراسونیک، فرآیندی انجام می شود که از امواج فراصوت که معمولاً 20-40 کیلوهرتز هستند مولکول های مایع را با فشار و قدرت فراوان به حرکت درمی‌آورد. 

فراصوت را فقط می توان با آب استفاده کرد، اما استفاده از یک حلال مناسب برای تمیز کردن اشیا در پاک کننده اولتراسونیک، اثر تمیز کنندگی را افزایش می دهد. تمیز کردن معمولاً سه تا شش دقیقه طول می کشد، اما بسته به نوع جسمی که باید تمیز شود، ممکن است زمان دستگاه بیش از 20 دقیقه طول بکشد.

برخی از دستگاه های اولتراسونیک دارای چندین محفظه هستند، یک محفظه قابل شستشو و یک فرآیند خشک کردن و برخی از آن ها قابلیت اتصال کاری با دستگاه شستشوی خودکار را نیز دارند.

بهتر است از یک سبد برای قرار دادن وسایل آلوده در پاک کننده اولتراسونیک استفاده کنید. این سبد از ابزار در هنگام جاگذاری و خارج کردن محافظت می کند و احتمال آسیب دیدن فرد توسط ابزار تیز را کاهش می دهد. البته مبدل نصب شده در کف محفظه نیز از آسیب های ناشی از تماس فیزیکی با ابزار محافظت خواهد کرد.

جنس این سبد باید به گونه ای باشد که در انتقال امواج فراصوت به تجهیزات آلوده اخلال ایجاد نکند. از طرفی در صورت نبود سبد، ابزار و وسایل به کف مخزن می چسبند تا این قسمت از دستگاه به درستی در معرض محلول و امواج اولتراسونیک قرار نگیرد. سبد بسته به شکل و اندازه ابزار و وسایل می تواند اشکال مختلفی داشته باشد.

کار دستگاه تمیز کننده اولتراسونیک

نحوه کار دستگاه اولتراسونیک

ارسال موج اولتراسونیک به مایع داخل دستگاه حباب هایی را ایجاد می کند که اساس تمیز کردن خواهد بود. این پدیده حفره سازی نامیده می شود، حباب هایی که تشکیل می شوند دارای فشار منفی در داخل هستند و در داخل جمع می شوند یا در داخل می ترکند (حباب های حاصل از مثلاً کف صابون از داخل به بیرون می ترکند.)

کاربردهای تمیز کننده اولتراسونیک

اکثر مواد جامد و غیر قابل جذب (فلزات، پلاستیک ها و غیره) که در معرض حمله شیمیایی با مایع پاک کننده نیستند، برای تمیز کردن با اولتراسونیک مناسب هستند. مواد ایده آل برای تمیز کردن اولتراسونیک شامل دستگاه های الکترونیکی کوچک، کابل ها، میله ها، سیم ها و تجهیزات دقیق و همچنین اشیاء ساخته شده از شیشه، پلاستیک، آلومینیوم یا سرامیک است.

ایمنی کار با تمیز کننده اولتراسونیک

توصیه میشود هنگام کار بااولتراسونیک از به کارگیری محلول‌های تمیز کننده قابل اشتعال خودداری کنید، زیرا پاک کننده‌های مافوق صوت حتی در صورت عدم استفاده از هیتر، دما را افزایش می‌دهند.

هنگام کار با دستگاه، قرار دادن دست در محلول ممکن است به دلیل دمای بالای محلول باعث سوختگی شود که ممکن است باعث ناراحتی و سوزش پوست برای استفاده کننده از دستگاه شود.

نکته: برای استفاده کننده از پاک کننده های اولتراسونیک توجه کافی به نکات ایمنی و استفاده صحیح از تجهیزات حفاظت فردی ضروری است. توصیه می شود دستکش، پیش بند یا دستکش ضد آب، ماسک جراحی و پوشش چشم و صورت داشته باشید.

محدودیت های کار با تمیز کننده اولتراسونیک

یکی دیگر از کاربردهای حمام اولتراسونیک در زمینه جوشکاری صفحات می باشد. شار باقیمانده روی مدارهای جوشکاری به این ترتیب حذف می شود. با این حال، برخی از قطعات الکترونیکی، به ویژه میم ها، مانند میکروفون، شتاب سنج و ژیروسکوپ، ممکن است در اثر ارتعاشات فرکانس ناشی از لرزش بیش از حد در حین تمیز کردن، یا در اثر کار و از بین رفتن آسیب ببینند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)