چه کسانی باید ارتودنسی انجام دهند؟

ارتودنسی دندان روشی است که باعث می شود که زیبایی و جذابیت چهره شما چند برابر شود. اما چه کسانی به ارتودنسی نیاز دارند و کاندید واقعی برای انجام ارتودنسی هستند؟

 

افرادی که دندان های نامرتب دارند، از فرم دندان شان ناراضی اند و فاصله بین دندان آن‌ها زیاد و یا کم است، باید نسبت به انجام ارتودنسی اقدام کنند. دندان نامرتب موجب می شود که به لثه و فک فشار وارد شود و باعث به وجود آمدن یکسری مشکلات از قبیل پوسیدگی، سر درد و میگرن، درد پشت شانه و گردن، مشکلات TMJ، مشکلات گوارشی و سخت جویدن خواهد شد. یکی دیگر از این مشکلات کمبود اعتماد بنفس خواهد بود. لازم به ذکر است که حتما باید ارتودنتیست یا همان متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که فرد نیاز به ارتودنسی دارد یا خیر. فرد متخصص ارتودنسی بعد از انجام یکسری معاینه بالینی متوجه این منظور خواهد شد.

مزایای ارتودنسی دندان

برای اصلاح بی نظمی دندان، صاف کردن دندان، رفع ناهنجاری ها، بهبود طرح لبخند، جذابیت و در نهایت سلامت بیشتر دهان و دندان انجام می‌گیرد. ارتودنسی همچنین باعث بهبود کارکرد دندان هم می‌شود. افرادی که دندان ها نامنظمی دارند بعد از ارتودنسی علاوه بر زیبایی و داشتن دندان های مرتب و یکدست، برای خوردن بعضی از خوراکی ها و همچنین تمیز کردن دندان راحت هستند. بریس دندان و ابزارهای دیگر ارتودنسی کاری می‌کنند که دندان ها و فک به آرامی حرکت کرده و ناهنجاری ها رفع شود. در نهایت با انجام ارتودنسی زیبایی لبخند شما چندین برابر شده و ناهنجاری‌های دهان و دندان هم رفع می‌شود. در ادامه به طرح مبحث‌های مختلفی در مورد ارتودنسی خواهیم پرداخت.

چه کسانی کاندید دریافت ارتودنسی هستند؟

کراس بایت (Crossbite)

افرادی که هنگام بستن دهانشان، دندانهای بالایی در داخل دندان پایین چفت می شود. کراس بایت موجب ساییدگی دندان و خرد شدن آن می‌شود و بر زیبایی هم تاثیر می‌گذارد. کراس بایت خلفی یا نیش نامرتب هم نمونه دیگری از این مورد است که با مشکلاتی اعم از دندان قروچه، مشکلات فک و رشد غیر طبیعی همراه خواهد بود.

شلوغی و تراکم زیاد دندان‌ها (Teeth crowding)

طبق آمار و گزارش ها افرادی که با شلوغی و تراکم دندان مواجه هستند، بیشتر برای ارتودنسی اقدام می‌کنند. زمانی که دهان فضای کافی برای تمامی دندان‌ها نداشته باشد این مشکل پیش خواهد آمد. مشکلاتی که دندان های شلوغ و پرتراکم ایجاد می کنند اعم از پوسیدگی دندان و سختی در تمیز کردن است.  

فاصله دندان‌ها (Spacing)

این مورد هم به اندازه شلوغی و تراکم دندان اهمیت دارد و مشکل ساز است. عمدتا این فاصله زیاد بین دو دندان جلویی رخ می‌دهد؛ البته هر جای دیگری از دهان هم ممکن است این فاصله وجود داشته باشد. فاصله بیش از حد موجب التهاب لثه و پوسیدگی دندان شده و موجب می شود که لثه مکانی برای رشد باکتری‌ها باشد.

بایت (bite)

در صورتی که دندان‌های بالا و پایین در یک راستا قرار نداشته باشند، شکل صورت و دندان تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت. بایت حالت های مختلفی دارد:

 Open bite

این برای زمانی است که دندان ها را فشار می دهید و دندان های بالا و پایین باز می شوند.

Underbite

زمانی که دندان های ردیف بالا خیلی عقب و دندان های ردیف پایینی خیلی جلو هستند.

Overbite

زمانی رخ می دهد که دندان‌های ردیف بالایی از دندان های پایینی جلوتر اند.

مشکلاتی که حالت بایت برای فرد به همراه دارد، فرسودگی دندان خواهد بود. اگر در زمان مناسب به این مشکل پرداخته نشود، با افزایش سن و به مرور زمان درمان هم سخت تر خواهد شد. 

دندانهای نهفته (Impacted teeth)

دندان هایی هستند که نمی توانند به درستی در بیایند و یا فضای کافی ندارند. دندان عقل تحت تاثیر این مورد قرار گرفته و برای بزرگسان درد زیادی خواهند داشت. این مورد برای افرادی که دندان های شلوغ هم دارند، اتفاق می افتد.

دندانهای کج (crooked teeth)

دندان کج می تواند به دلیل ژنتیک باشد و یا عوامل دیگر. در هرصورت با ارتودنسی این مشکل حل خواهد شد.

ظاهر نامناسب لبخند و ظاهر (Poor aesthetics)

افرادی که دندان های نامرتب دارند، هنگام خندیدن و یا صحبت کردن از وضعیت دندان خود ناراضی بوده و اعتماد بنفس آن‌ها از بین خواهد رفت.

مشکلات تنفس دهانی (Mouth breathing)

اگر شما هم جزو افرادی هستید که هنگام خواب دچار مشکلات تنفسی دهان هستید باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. مشکلات تنفسی دهانی باعث بوی بد دهان شده، کجی دندان و بیماری لثه می‌شود.

بهترین روش ارتودنسی و بهترین نوع ارتودنسی

به طور قطع نمی توان گفت که بهترین روش برای ارتودنسی کدام است؛ چرا که ارتودنسی برای هر فرد بسته به آن مشکل و نیازی که دارد متفاوت خواهد بود. دندانپزشک متخصص طبق آموزش ها و تخصصی که دارد با معاینه دهان و دندان فرد مراجعه کننده، بهترین روش ارتودنسی را برای آن فرد پیشنهاد می دهد. از طرفی فاکتورهای زیادی هستند که بر انتخاب نوع و شیوه ارتودنسی تاثیر گذارند. عواملی مانند سن بیمار، شدت مشکل، مشخصات فیزیولوژی بدن و ... به انتخاب بهترین نوع درمان کمک می کنند. ارتودنتیست نمونه های مختلفی از روش های درمانی را برای رفع مشکل شما ارائه خواهد داد و سپس با توجه به میزان مشکل و راهنمایی پزشک نوع درمان انتخاب خواهد شد.

آشنایی با انواع ارتودنسی

همان‌طور که گفتیم ارتودنسی روش های مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها دارای مزایای خاصی است.

  • ارتودنسی رنگی
  • ارتودنسی نامرئی
  • ارتودنسی دیمون
  • ارتودنسی متحرک
  • ارتودنسی ثابت
  • ارتودنسی لینگوال
  • ارتودنسی رنگی

این مدل از ارتودنسی در میان نوجوانان محبوبیت زیادی دارد. ارتودنسی رنگی دارای یکسری بریس رنگی بوده که تنوع زیادی هم دارند. همین عامل موجب شده که گروه سنی نوجوان طرفدار این مدل شوند.

ارتودنسی نامرئی

طرفداران ارتودنسی نامرئی بزرگسالان هستند که به علت نمایان نبودن آن روی دندان جذب آن شده اند. البته این مدل برای همه افراد مناسب نخواهد بود و فرد متخصص با بررسی وضعیت دندان و فک بیمار آن را پیشنهاد خواهد کرد.

ارتودنسی دیمون

یکی از روش های جدید ارتودنسی، ارتودنسی دیمون است. در این مدل از ارتودنسی از براکت هایی استفاده می شود که قابلیت باز و بسته شدن کشویی دارند. درست برخلاف ارتودنسی سنتی که از یک کش برای اتصال سیم به براکت استفاده می‌کنند.

ارتودنسی متحرک

این مدل از ارتودنسی زمانی اتفاق می افتد که مشکلات فرد خیلی حاد نیست و خفیف است. این مدل از ارتودنسی برای هر دو فک بالایی و پایینی قابل اجراست؛ ولی تحمل این روش ارتودنسی برای دندان های پایین سخت تر است. ارتودنسی متحرک از جنس پلاستیکی شفاف است و به صورت سفارشی برای فرد ساخته می‌شود.

ارتودنسی ثابت

در این روش براکت بر روی دندان چسبیده شده و ثابت می‌ماند. بیشتر مشکلات و ناهنجاری‌های دندان با استفاده از ارتودنسی ثابت قابل درمان بوده و برای درمان به همکاری بیمار نیازی ندارد. تمیزی سیم ها و براکت ها در این روش بسیار آسان بوده چرا که در این مدل از کش کوچک در کنار براکت خبری نیست.

 

ارتودنسی لینگوال

این مدل از ارتودنسی در گروه ارتودنسی‌های پنهانی قرار می‌گیرد، چون می‌توان آن را پشت دندان اجرا کرد و همین عامل موجب شده که بزرگسالان طرفدار ارتودنسی لینگوال باشند.

مراحل انجام ارتودنسی

زمانی که تصمیم به انجام این کار می گیرید، باید حوصله کافی برای طی کردن مراحل انجام ارتودنسی داشته باشید. در مرحله اول بعد مراجعه به دندانپزشک و معاینه، مشکلات فک و دندان تشخیص داده می‌شود. در ادامه مراحل انجام ارتودنسی به تصویربرداری نیاز خواهید داشت. اگر بخواهیم یک نمای کلی از مراحل انجام ارتودنسی را بیان کنیم به شرح زیر خواهد بود:

  • ابتدا باید از فک و دندان قالب گیری انجام شود
  • انجام رادیولوژی
  • تصویر برداری رنگی
  • معاینه و بررسی دهان
  • ارزیابی روش های متفاوت ارتودنسی
  • شروع درمان با قراردادن براکت
  • ادامه مراحل انجام ارتودنسی با رعایت فاصله زمانی مشخص 

 قیمت ارتودنسی دندان در سال 1401

با توجه به اینکه شرایط هر فرد برای انجام ارتودنسی متفاوت از افراد دیگر است به همین علت هزینه ارتودنسی ثابت نبوده و بسته به میزان و نوع بیماری متفاوت خواهد بود. هم‌چنین با توجه به نوسانات قیمتی نمی توان برای هزینه ارتودنسی عدد مشخصی را اعلام کرد. قیمت ارتودنسی در سال 1401 با توجه به گران شدن متریال و مواد مصرفی بیشتر از سال‌های دیگر است. دستمزد متخصص، کلینیک انتخابی، انتخاب نوع ارتودنسی و روش انتخابی از عواملی هستند که بر روی قیمت ارتودنسی اثر گذار هستند. اگر شما سرپرست یک کلینیک هستید و به دنبال کاهش قیمت ارتودنسی در کلینیک خود هستید، مواد لازم برای انجام ارتودنسی را از دندونیاب خریداری کنید. دندونیاب مرجع آنلاین خرید لوازم و مواد دندانپزشکی باکیفیت و قیمت مناسب است.

شناخت عوارض ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان هم مانند سایر روش ها در کنار مزایایی که دارد، یکسری عوارض و معایب را هم شامل خواهد شد.

احساس دندان درد و التهابی که بعد از اتصال ابزار به سراغ شما می‌آید یکی از عوارض ارتودنسی است. ایجاد خراش و به وجود آمدن زخم‌های داخل دهان از دیگر عوارض ارتودنسی دندان است.

معایب ارتودنسی دندان:

  • زردی دندان
  • عفونت کردن لثه ‌ها
  • از بین رفتن مینای دندان
  • کوتاه تر شدن طول ریشه هر دندان

 

طول درمان ارتودنسی چقدر است؟

برای هر فرد طول درمان بسته به مشکل متفاوت خواهد بود. مدت زمان ارتودنسی به عوامل زیادی وابسته است:

  • سلامت دندان
  • سلامت لثه
  • همکاری بیمار با دستور العمل
  • استخوان‌ نگهدارنده
  • فاصله دندان ها

اما به طور میانگین برای انجام روش درمانی با شرایط درست حدود 1 تا 3 سال زمان نیاز دارد. اگر فرد مراجعه کننده فقط مشکلات دندان داشته باشد، حدود یکسال و نیم زمان نیاز دارد اما اگر مشکلات فکی هم همراه آن باشد مجموعا سه سال زمان نیاز است.

بهترین سن برای شروع درمان ارتودنسی

بهترین زمان برای درمان ارتودنسی در کودکی است؛ چرا که در زمان کودکی استخوان ها به راحتی جابجا می شوند. بهترین سن برای انجام ارتودنسی از 8 سالگی تا قبل از زمان بلوغ خواهد بود. البته که ارتودنسی محدویت سنی ندارد اما هر چه سن کمتر باشد، گزینه های بیشتری برای ارتودنسی وجود خواهد داشت.  هم‌چنین ارتودنسی کودکان به زمان کمتری نیاز دارد. ارتودنسی بزرگسالان علاوه بر زمان بیشتر در مواقعی به جراحی فک هم نیاز خواهد داشت. 

 

تغذیه مناسب برای دوران ارتودنسی

در دورانی که ارتودنسی دارید، مواد غذایی مصرف کنید که دارای مواد معدنی، ویتامین و کلسیم هستند. از مصرف خوراکی های سفت و سخت و تنقلات رنگی خودداری کنید.

 روش تمیز کردن براکت ارتودنسی

بهداشت دهان و دندان در هر شرایطی واجب و لازم است. پس باید به تمیز کردن براکت‌های ارتودنسی هم اهمیت دهید. برای این کار می‌توانید از مسواک ارتودنسی استفاده کنید. برای انتخاب نوع دهانشویه هم توجه داشته باشید که از دهانشویه های کلر هگزیدین استفاده نکنید چرا که دندان ها را زرد می کند.  توجه داشته باشید که باید به روش صحیح و با استفاده از مسواک ارتودنسی به تمیز کردن دندان بپردازید. استفاده از نخ دندان هم پیشنهاد می‌گردد.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)